جدیدترین مقالات

    Blog detail

    راهنمای انواع مدل جوشکاری سیار با میزان درجه حرارت
    1400/2/17

    راهنمای انواع مدل جوشکاری سیار با میزان درجه حرارت

    جوشکاری سیار تقریبا امروزه مکمل آهنگری محسوب می گردد، جوشکاری شغلی است که معمولا بر روی فلزات صورت می پذیرد، به همین خاطر، این تخصص را جزیی از تخصص های آهنگری محسوب می دارند.

    با این حال، همان گونه که از این مسئله آگاهی دارید، آهنگری از مشاغلی است که به دلیل افزایش اهمیت مواضع مدنی با مشکلاتی در زمینه ادامه اشتغال خود در محدوده های شهری مواجه گردیده است، به همین خاطر، دفاتر آن ها مجبور شده اند تا از محیط های مسکونی دور گردند.

    به هر ترتیبی که باشد و در هر شغلی که باشد، موضوعی که اهمیت دارد تنها کسب درآمد است، به دلیل دور شدن آهنگران از محیط های شهری آن ها نیاز داشتند تا به هر طریقی شده خود را یکبار دیگر به مشتریان خود متصل نمایند، به همین خاطر، با اتخاذ ترفندی بسیار مناسب اقدام به اشتغال در زمینه آهنگری سیار نمودند.

     جوشکاری سیار

    همان گونه که در ابتدای این مقاله عنوان داشتیم، جوشکاری را باید جزیی لاینفک از آهنگری محسوب داشت، به همین خاطر، و با توجه به دلایلی که در بالا برای ظهور پدییده آهنگری سیار ذکر نمودیم، پدیده جوشکاری سیار که به مراتب دارای دامنه شغلی بیشتری بوده و بیش از آهنگری به کار های خرده ریز مناسب خواهد خورد، با واژه جوشکاری سیار نیز آشنا گردیدیم.

    اطلاعاتی عمومی در خصوص جوشکاری سیار

    در این مقاله سعی داریم تا به یکی از رایج ترین پرسش های متداول در خصوص جوشکاری ای که در ذهن علاقه مندان وجود دارد به پردازیم، در این خصوص همیشه و همه وقت چیزی که در ذهن افراد در خصوص جوشکاری همیشه مد نظر بوده است این پرسش است که میزان دمای به کار گیری شده در جوشکاری تا چه میزانی می باشد، برای این کار ما از چند فرد متخصص در این رابطه این پرسش را پرسیده ایم، البته پاسخ هایی که هر یک از آن ها ارائه نموده اند تا حدودی متفاوت می باشد، و این کار ما را برای نتیجه گیری از پاسخ های آن ها مشکل ساخته است، به همین خاطر در این جا سعی می نماییم. تا خلاصه ای از پاسخ های هر یک از آن ها را برای شما ذکر نماییم.

    میزان درجه حرارت در جوشکاری سیار چه میزان می باشد؟

    کارشناس اول: در رابطه با جوشکاری باید این نکته را عرض نماییم که میزان درجه حرارت همواره نسبت به نوع ماده یا همان فلز و در ضمن نوع و شیوه به کارگیری شده در جوشکاری به کار گرفته خواهد شد. یعنی میزان درجه حرارت برای انجام جوشکاری در روشی که برای انجام آن جوشکاری انتخاب می کنیم، می تواند متفاوت باشد، انتخاب روش در اکثر اوقات بر مبنی نوع ماده ای است که قرار است آن را جوشکاری نماییم.

    در جوشکاری از شیوه های مختلفی همواره استفاده می شود، هر شیوه دارای نقاط ضعف و قوتی مخصوص به خود می باشد، منتهی نمی توان در تمامی موارد از هر یک از این شیوه ها استفاده نمود، هر یک از این شیوه در موقعیتی خاص به کار گرفته می شوند، حال در ادامه توضیحی مختصر در رابطه با هر یک این شیوه ها ارائه می نماییم.

    انواع روش های جوشکاری سیار و میزان درجه حرارت آن

    1. روش جوشکاری قوس ( جوشکاری قالب )

    اسامی مختصر که برای این روش به کار گرفته می شود عبارتند از MMA و SWAM. در این روش جریان AC معمولا با استفاده از قوسی به نام buzzbox به کار گرفته می شود. این باز باکس یک میله سنگین است که معمولا ضخامتی به میزان 4 در 6 میلیمتر را دارا می باشد. معمولا این میله را بر روی یک صفحه فولادی جوش می دهند، سوزانیدن این میله بر روی صفحه فولادی نیاز به میزان حرارت بسیار زیادی خواهد داشت، در صورتی که میزان دمای لازم در این مدل از جوشکاری به کار گرفته شود، میله سنگین ما تا به میزان 12 میلیمتر بر روی سطح صفحه فولادی جوش خواهد شد، در کل این روش جوشکاری را معمولا روشی می نامند که در آن از درجه حرارت زیاد استفاده می شود.

    2. در صورتی که قرار به استفاده از نوع جوشکاری قوس از نوع با استفاده از جریان DC معکوس باشد کل این جریان شکلی متفاوت به خود خواهد گرفت. در این روش نیز از همان میله باز باکس استفاده خواهد شد، و دقیقا مانند روش پیش این میله را با استفاده از درجه حرارت بالا بر روی صفحه ای فولادی جوش خواهند داد، و میله دقیقا مانند روش پیش به میزان 12 میلی متر بر روی سطح صفحه فولادی مورد نظر ما آب خواهد شد.

    استفاده از جریان DC به جای جریان AC در جوشکاری سیار

    تفاوت استفاده از جریان DC به جای جریان AC در این است که در این نوع جریان برعکس جریان AC میزان درجه حرارت اندکی برای ذوب کردن میله سنگین مورد نظر به کار گرفته خواهد شد، در واقع استفاده از جریان DC معکوس باعث می شود تا میله سنگین مورد نظر ما با استفاده از میزان درجه حرارت پایین تری ذوب گردد.

    روش جوشکاری MIG

    3. در استفاده از روش جوشکاری MIG که بر روی فولاد ضد زنگ صورت پذیرد، حتی در صورتی که میزان ضخامت فولاد مورد نظر ما بسیار زیاد نیز باشد، شما با استفاده از درجه حرارت بسیار کمتری نسبت به سایر روش ها می توانید فلزهای مورد نظر خود را به یکدیگر جوش بدهید. به این روش جوشکاری به صورتی عامیانه روش جوشکاری بر روی فولاد ضد زنگ می گویند، به خاطر این که در طی استفاده از این روش، شما موفق خواهید شد تا یک فولاد سنگین را به راحتی و با کمترین میزان درجه حرارت ممکن ذوب نموده و آن ها را به یکدیگر جوش دهید.

    مزایای روش جوشکاری سیار MIG

    یکی دیگر از مزایای این روش این است که در این روش شما مجبور نخواهید بود که حتما یکی از دو قطعه را به دیگری جوش دهید، به زبان ساده تر در استفاده از این روش، شما دیگر احتیاجی به دقت بر روی این که کدام قطعه را بر روی قطعه دیگر حوش می دهید نخواهید داشت، یعنی تفاوتی میان قطعات جوشکاری وجود ندارد، بلکه جوشکاری بر روی هر یک از قطعه ها صورت می پیرد، و دیگر یک قطعه بر دیگری اولویت نخواهد داشت.

    نقاط ضعف روش جوشکاری MIG

    از نقاط ضعف این روش می توان به این نکته اشاره داشت که در طی این روش، در صورتی که شما قطعات را مدیریت ننماید، می تواند باعث کج شدن کار در شکل انتهایی آن گردد. از دیگر مزایای این روش این است که واقعا با استفاده از این روش شما می توانید قطعات مورد نظر خود را با استفاده از میزان حرارت بسیار کمتری به یکیدگر جوش دهید. در واقع در سایر روش ها شما بسته به نوع فلز لازم بود درجه حرارت را کم یا زیاد نمایید، ولی در این روش، تنها کافی است شما عمل جوشکاری را شروع نمایید، درجه حرارت و مواردی از این دست چندان فاکتور مهمی محسوب نمی گردند.

    جوشکاری سیار به روش TIG

    4. جوشکاری بر روی قطعات از جنس فولاد ضد زنگ با استفاده از روش TIG: در این روش شما همیشه کمترین میزان درجه حرارت را استفاده خواهید نمود. در واقع کم بودن میزان سطح درجه حرارت در این روش، همیشه یکی از خصوصیات این روش محسوب می شود.

    علت اصلی به کار گیری درجه حرارت اندک در این روش این است که در طی این روش در صورتی که قطعات جوش داده شده با استفاده از میزان درجه حرارت بالایی به یکدیگر جوش داده شوند، در هنگام سرد شدن می تواند موجب خمیده گی در سطح آن ها گردد. که البته ناگفته هم پیداست که باید تمام سعی خود را در جلوگیری از این امر داشته باشید.

    مزایای جوشکاری سیار به روش TIG

    از دیگر مزایای این روش می توان به قابلیت به کار گیری این روش بر روی فلزاتی از مواد مختلف می باشد، شما می توانید از این روش بر روی فلزات بسیار ضعیفی هم چون مس و یا آلومینیم نیز استفاده نمایید. زیرا این ها فلزاتی محسوب می شوند که در صورتی که درجه حرارت حین جوشکاری به میزان بسیار زیادی بالا باشد، می تواند موجب شکستگی و خرابی کار نیز شود.

    البته جدای این درجاتی که در این موارد قبد کردیم، ذکر این نکته حائز اهمیت می باشد که هر چقدر میزان ضخامت و نوع فلز محکم تر باشد، شما برای جوشکاری نیازمند استفاده از درجه حرارت بالاتری خواهید بود، به عبارت دیگر، درست است که نکات مختلفی را در این جا برای شما عنوان نمودیم، با این حال، در هر یک از این روش ها نیز باید به یاد داشته باشید که درجه حرارت همواره به فلز بسته دارد، یعنی شما با استفاده از هر یک از این روش ها و همچنین میزان کم و زیادی این روش، حتما لازم است تا در صورتی که قرار است با استفاده از این روش ها بر روی نوع فلزات مختلفی استفاده نمایید، باید آن را تطبیق دهید.

    در واقع نمی توان پیشاپیش برای هر فلز درجه حرارتی ثابت تعیین کرد، ضخامت فلز، میزان وزن و مواردی دیگر همگی بر روی تعیین درجه حرارت موثر خواهند بود، نمی توان در این جا بر روی کاغذ میزان درجه مشخصی را قید کرد، ولی معمولا جوشکاران با تجربه با ملاحظه فلز می توانند حدود درجه حرارت را بسته به نوع روش جوشکاری شناسایی نمایند.

    نظر کارشناس در خصوص میزان درجه حرارت حداکثری در هنگام جوشکاری (جوشکاری سیار)

    کارشناس دوم: وی نظریاتی تقریبا متفاوت با نظر کارشناس اول در خصوص میزان درجه حرارت لازم برای جوشکاری دارد، در کل نظر وی را نمی توان به طرقی مختلف مشابه با نظر فرد قبلی عنوان نمود، این نظریات را لازم است به صورتی کامل ذکر کرده و اجازه انجام قیاس های مرتبط و انتخاب نظر درست را دقیقا بر مبنی نظر و سلیقه خوانندگان و افراد مطلعی که در این ارتباط وجود دارند عنوان نماییم.

    قبل از هر چیز لازم است عنوان شود که در هر شیوه از جوشکاری معمولا میزان درجه حرارت متفاوتی در نظر گرفته می شود، ولی نکته اصلی در این ارتباط است که معمولا درجه حداکثری برای به کار گیری در هنگام جوشکاری به میزان تجربه جوشکار و نوع مهارت وی بستگی دارد، معمولا به ندرت پیش می اید که در یک روش، فرد جوشکار مجبور گردد تا از میزان درجه حداکثری در عملیات جوشکاری خود بهره بگیرد. استفاده از میزان درجه حداکثری همیشه به مواد به کار گرفته شده در فلز مورد نظر بستگی داشته و در صورتی که مواد به کارگیری متفاوت باشد، میزان درجه حداکثری نیز متفاوت خواهد شد.

    میزان درجه حرارت در جوشکاری قوس پلاسما

    در صورتی که قصد دارید با استفاده از شیوه جوشکاری قوس پلاسما استفاده نمایید، میزان درجه حرارت جهت به کارگیری از این شویه همیشه در حداکثر ممکن خواهد بود، معمولا درجه حرارت حداکثری برای استفاده از روش جوشکاری قوس پلاسما به میزان 25 هزار درجه سانتیگراد خواهد بود.

    معمولا ماده مورد استفاده به عنوان واسطه در جوشکاری قوس پلاسما فلز تنگستن خواهد بود، درجه حرارت لازم برای ذوب سازی تنگستن چیزی در حدود 3500 درجه سانتیگراد می باشد. فلز میانجی یا واسطه به معنی ماده ای است که قرار است میان دو قطعه ذوب شده و با سرد شدن مواد و مذاب، دو قطعه به یکیدگر متصل گردند.

    نظر کارشناس پایانی در خصوص میزان درجه حرارت حداکثری در حین جوشکاری

    نظر کارشناس سوم: به نظر من نوع جوشکاری با استفاده از قوس الکتریکی نیاز به استفاده از درجه حرارتی تا به میزان 10 هزار درجه فارنهایت خواهد بود. در صورتی که این قضیه درست باشد، باید این میزان درجه را برای تمامی انواع روش های جوشکاری ای که در آن ها از قوس استفاده می شود نیز در نظر گرفته شود. با تمام این موارد، میزان و اندازه درجه حرارت و گرمای تولیدی، می تواند به اندازه قطعات که قرار است به یکدیگر جوش داده شوند و همچنین نوع قوسی که به کار گرفته می شود بستگی خواهد داشت.

    جوشکاری با استفاده از روش جوشکاری GMAW

    در صورتی که قرار است جوشکاری با استفاده از روش جوشکاری GMAW حرارت با استفاده از قوس کوتاه انتقال داده می شود. در صورتی که جوشکاری با استفاده از گاز دی اکسید کربن صورت پذیرد (co2) انجام شود، می توان این روش جوشکاری را بر روی قطعات فولادی تا به ضخامت 20 میلیمتر به انجام رسانید. در این روش جوشکاری همیشه حد درجه حرارت در حدی حداکثری در نظر گرفته می شود. در صورتی که قطعه کار شما ضخامتی در حدود یک میلیمتر باشد، میزان درجه حرارت می تواند متفاوت باشد.