جدیدترین مقالات

    Blog detail

    راهنمای استفاده از کامپوزیت سولافیل در دندانپزشکی
    1400/2/23

    راهنمای استفاده از کامپوزیت سولافیل در دندانپزشکی

    کامپوزیت سولافیل یکی دیگر از انواع کامپوزیت های موجود در بازار است که مناسب برای دندان ها و ترمیم دندان ها به شمار می رود. دندانپزشکان بسیاری به استفاده از کامپوزیت سولافیل علاقه مند بوده و از جمله وسائل و تجهیزات دندان پزشکی مدرن و روزآمد نیز به شمار می رود. کامپوزیت سولافیل در ضمن دارای کاربری و کاربرد های بسیار زیادی بوده که می توان از آن جمله به مواردی همچون بهره داشتن از قیمت مناسب و در حد مطلوب و هم چنین بازدهی و کارایی تقریبا متوسط آن نیز اشاره کرد.

    کامپوزیت سولافیل

    یکی از انواع کامپوزیت از نسل میکروهیبریدی هاست .کامپوزیت سولافیل یکی از انواع کامپوزیت های دندانی محسوب میشود که به جهت ترمیم کردن دندان ها به کار گرفته می شود. این مدل از کامپوزیت ها از ترکیب نانویی یا همان هیبرو نانویی می باشند و در اکثر کامپوزیت های امروزی نیز البته باید اشاره کرد از این نوع کامپوزیت استفاده می شود.

    کامپوزیت های هیبرونانویی از یک مزیت بسیار بزرگ برخوردار می باشند و آن چیزی نیست جز قابلیت بکار گرفته شدن کامپوزیت های میکروهیبریدی در هر دو مدل دندان قدامی و هم چنین خلفی. از جمله مزایای جانبی دیگری که می توان برای این مدل از کامپوزیت ها به آن اشاره داشت، می توان به خاصیت بهره گیری از خصوصیات فیزیکی بسیار بالای آن اشاراتی هر چند اندک نیز داشت.

    کامپوزیت سولافیل یک کامپوزیت با قابلیت های دارای تنوع زیاد

    کامپوزیت سولافیل جدای از مزایایی که در بالا به آن ها اشاره ای هر چند کوتاه انداختیم، از قابلیت های دیگری همچون قابلیت ترمیم کردن دندان های دارای مشکل به دو صورت مستقیم و هم چنین غیر مستقیم نیز در موارد بسیار زیادی برخوردار می باشد. آن ها قادر هستند تا به همین دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم تقریبا به منظور ترمیم کردن هر نوع و یا دندانی با کلاس های مختلف به کار گرفته شده و همچنین علاوه بر این از دو شیوه قرارگیری بر روی دندان به صورت لایه بیرونی و لایه دورنی نیز بهره مند می باشند.

    تمامی این موارد که در این جا از آن ها یاد کردیم از ویژگی های مخصوص به خود نیز برخوردار می باشند، از جمله همین ویژگی ها می توان از این نکته یاد کرد که خود این مورد دوم یعنی بهره گرفته شدن به صورت های لایه بیرونی و هم چنین لایه درونی مزیتی بسیار بزرگ برای کامپوزیت های سولافیل به شمار می ود که نسبت به سایر انواع کامپوزیت ها باید آن را یک مزیت بسیار بزرگ و با اهمیت قلمداد نمود.

    عمر مفید کامپوزیت سولافیل

    بهره بردن از عمر طولانی و مفید را باید بزرگ ترین مزیت کامپوزیت سولافیل نامید،حال که به امتیازاتی همچون ترمیم دندان ها به دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم و همچنین نصب شدن روی دندان به دو شکل متفاوت که برای کامپوزیت سولافیل در نظر گرفته می شود و ما در این جا از آن ها یاد کردیم، نوبت به یکی دیگر از مزایایی کامپوزیت سولافیل می رسد .

    که تقریبا هر فردی که در تلاش برای کامپوزیت کردن دندان های خود می باشد، قطعا در صدد به دست اوردن این مزیت خواهد بود، در واقع همه به دنبال دست یابی به چیزی هستند که در درجه اول ارزش سرمایه گذاری را دارا بوده و ثانیا مدت زمان بیشتری بتوانند از آن بدون نیاز به هزینه کردن جهت خرید مواردی جدیدتر بهره بگیرند.

    یکی از مهم ترین و بزرگ ترین ویژگی هایی که می توان از دید مشتری یا همان فرد بیمار برای کامپوزیت های سولافیل در نظر گرفت، مزیت یا امتیاز بسیار بزرگی است که کامپوزیت های سولافیل آن را در اختیار دارند، این ویژگی دقیقا در این مطلب خلاصه می شود که نسبت به تمامی انواع کامپوزیتی که تا کنون در سرتاسر جهان تولید شده است، کامپوزیت های سولافیل دارای طول عمری بسیار طولانی تر و بازدهی به مراتب بیشتری می باشند.

    سایه رنگ های کامپوزیت سولافیل

    هنگامی که قرار است در رابطه با سایه رنگ ها مطالبی را ایراد نماییم، باید عنوان داشته باشیم که کامپوزیت سولافیل نیز دارای طیف سایه رنگی بسیار متنوع و گسترده ای دقیقا همانند تمامی انواع دیگر کامپوزیت ها می باشند.

    این امر به حدی چشمگیر است که حتی می توان ادعا داشت که در این زمینه کامپوزیت های سولافیل حتی می توانند یکی از برترین جایگاه ها را در این رده بندی های مختلف موجود در میان کامپوزیت ها از نژاد های مختلف نیز به خود اختصاص دهند.

    تمامی گروه های سایه رنگی ای که برای کامپوزیت ها از هر نوع و مدلی که باشند به کار گرفته می شود در کامپوزیت های سولافیل نیز دارای کاربرد می باشد. در زیر انواع طیف های رنگی این مدل از کامپوزیت ها را برای شما معرفی می نماییم:

    انواع مدل سایه رنگ در کامپوزیت سولافیل

    انواع مدل سایه رنگ های مورد استفاده در کامپوزیت های سولافیل عبارتند از:

    گروه سایه رنگی A که شامل دسته های A1, A2, A3, A3.5, و در نهایت A4 می باشد.
    گروه سایه های رنگی B که شامل دسته های B1, B2 و در نهایت B3 می باشد.
    گروه سایه های رنگی C که تنها دارای دو دسته می باشد که در این گروه قرار دارند، C3 و C2 این گروه تنها دو دسته در طیف سایه های رنگی قرار گرفته اند.

    گروه سایه رنگی مختلف در کامپوزیت سولافیل

    گروه سایه های رنگی مختلف که شامل طیف گسترده ای از سایه های رنگی متنوع در انواع مختلف می باشند که اسامی آن ها عبارتند از OD A2 و دسته دیگر آن ها نیز به نام OD B2 معروف شده اند.

    گروه سایه های رنگی دسته W که این دسته تقریبا تنها به خود این مدل از کامپوزیت ها اختصاص دارد که شامل انواع W2 و W3 می باشد.

    و در نهایت دسته اخری گروه سایه های رنگی برای کامپوزیت های سولافیل شاخه سایه های رنگی ER خواهند بود.

    حال که سایه رنگ های کامپوزیت های سولافیل را مورد بررسی قرار دادیم، و همچنین مزایا و معایب ان ها را نیز تحلیل کردیم، در بخش انتهایی بهتر است از ویژگی های کامپوزیت های سولافیل نیز یادی نموده و در طی سرفصل های مختلف و دقیق هر یک از ویژگی های این مدل از کامپوزیت ها را به خوبی معرفی نماییم.

    ویژگی های کامپوزیت سولافیل

     تطابق پذیری در کامپوزیت سولافیل

    از جمله برترین ویژگی های کامپوزیت سولافیل می توان به قابلیت تطابق پذیری (Adaptability) بسیار بالای آن اشاره کرد، این قابلیت به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست که می توان آن را یکی از بزرگ ترین مزایای این محصول نیز دانست که باید در هر شرایطی ابتدای به ساکن به این مزیت کامپوزیت های سولافیل اشاره داشته و در هر شرایطی آن را در مرحله نخست در نظر گرفت.

    عدم چسبندگی در کامپوزیت سولافیل

    در کنار داشتن تطابق پذیری بسیار زیاد که البته تعدادی دیگر از مدل ها و انواع کامپوزیت نیز از ان بی بهره نمی باشند، باید به این نکته نیز اشاره کرد که کامپوزیت سولافیل نسبت به سایر رقبای خود در بخش کامپوزیت ها به غیر از تطابق پذیری دارای قابلیت بسیار موثر دیگری در کنار آن نیز می باشد که باعث می شود تا میزان تطابق پذیری آن مزیتی به مراتب بیشتر از سایر رقبای خود در میان کامپوزیت ها را به دست بیاورد، و آن چیزی نیست جز این که به هیچ عنوان به ابزار کار دندان پزشک نمی چسبد.

    این مزیتی بسیار با اهمیت به شمار می رود، زیرا کار دندانپزشک را تا میزان زیادی راحت می کند و از سوی دیگر، فرایند نصب آن بر روی دندان بیمار نیز مدت زمان به مراتب کمتری را به خود اختصاص داده و پزشک دیگر نیازی به تلف کردن وقت خود برای تمیز کردن ابزار خود و یا هزینه کردن جهتت خرید مواد پاک کننده به منظور جدا سازی این مواد نخواهد داشت.


    کامپوزیت سولافیل از نظر اجرا و فرمول بندی بهینه سازی شده است

    این را نمی توان به هیچ عنوان از قلم انداخت، امروزه بحث بهینه سازی از جمله بحث هایی به شمار می رود که شما می توانید به کمک آن ها به مقدار بسیاری در هزینه های زمانی و از آن مهم تر مالی صرفه جویی هایی چشمگیر را داشته باشید.

    کامپوزیت سولافیل مقاومت زیاد طول عمر مفیدی طولانی

    همان گونه که در خود متن به این امر نیز اشاره داشتیم، از جمله برتری های کامپوزیت سولافیل می توان به طول عمر طولانی این محصول اشاره کرد. این محصولی است که می تواند مدت زمان تقریبا طولانی ای را در دهان شما باقی مانده و در صورت تهیه آن مطمئن خواهید بود که تا مدت ها نیازی به هزینه کردن جهت خرید کامپوزیتی جدید برای دهان خود نداشته و از آن گذشته می توانید به آن اطمینان به مراتب بیشتری نیز داشته باشد.

    از جمله مزایای بزرگی که می توان البته آن را از جمله دلایل زیاد بودن و یا طولانی بودن مدت زمان طول عمر مفید کامپوزیت سولافیل دانست، مقاومت بسیار زیاد آن در مقابل فشار های داخلی و خارجی وارد به دندان ها می باشد، به خوبی در برابر اسید های غذایی مقاومت از خود نشان داده و می تواند به میزان بسیار زیادی نیز در برابر فشارهای خارجی وارد بر دندان به خوبی مقاومت نماید.


    کامپوزیت سولافیل قابلیت پالیش پذیری در حدی بسیار زیاد

    پالیش پذیر بودن قابلیت بسیار مهمی برای کامپوزیت ها به شمار می رود، رنگ و داشتن نمای طبیعی از جمله خصوصیاتی است که می تواند موجب برتری دادن یک مدل از کامپوزیت نسبت به دیگری گردد، زیرا هر بیماری علاقه دارد تا نمای دندان های وی نمایی طبیعی بوده و در صورتی که فردی دیگر دندان های وی را در حین صحبت کردن و یا لبخند زدن مشاهده نماید، دوست ندارد که متوجه به استفاده از کامپوزیت در دندان های وی گردد، به همین خاطر، داشتن نمای طبیعی و همسان بودن با دندان های طبیعی کامپوزیت ها می تواند یکی از عوامل انتخاب یک کامپوزیت به شمار رود، ولی خوب این امر چه ارتباطی به پالیش پذیری کامپوزیت دارد؟

    حتما نام پالیش کردن را در هنگامی که خودروی خود را برای صاف کاری می برید شنیده اید، پالیش پذیری دقیقا همان مفهومی است که در صاف کاری به پالیش کردن ماشین گفته می شود، یعنی دندان ها پس از مدتی استفاده درخشش و جذابیت و زیبایی خود را از دست می دهند، ولی به کمک پالیش پذیری شما می توانید یک بار دیگر نما و جذابیت را به دندان های خود باز گردانده و آن را یک بار دیگر مجددا درخشان نمایید.

    کامپوزیت سولافیل زمان نصب کم بر روی دندان

    همان گونه که در بالا و بند اول به این موضوع اشاره داشتیم و در بند دوم آن را شرح دادیم، از جمله خصوصیاتی که کامپوزیت سولافیل از آن بهره مند می باشد، عدم چسبندگی مواد کامپوزیت آن در حین نصب بر روی دندان ها به ابزارهای دندان پزشکی می باشد.، این امر مسئله ای مهم محسوب شده و می توان آن را از جمله برتری های چشمگیر کامپوزیت سولافیل نسبت به رقبای آن بر شمرد. این باعث می شود تا مدت زمان انجام کامپوزیت کاری بر روی دندان بیمار به کمک استفاده از این ماده تا حدی بسیار اندک کاهش یافته و از این رو سرعت نصب آن بالا باشد.

    هزینه اندک جهت نصب کامپوزیت سولافیل

    لازم است این حقیقت را به شما اعتراف نماییم که کامپوزیت سولافیل در کل از نظر مواد مورد استفاده نوع کامپوزیتی با هزینه پایین به شمار رفته و از جمله دلایل پر مصرف بودن این مدل از کامپوزیت (هر چند کم هزینه ترین محسوب نمی گردد) محسوب می شود. این مدل از کامپوزیت نوعی کامپوزیت ارزان به شمار رفته و تقریبا تمامی پزشکان در هنگام توصیه به مشتریان یا بیمارانی که در صدد یافتن نوع کامپوزیت با قیمتی کمتر و البته کیفیتی متوسط می باشند توصیه خواهد شد.

    از جمله دلایل ارزان تر بودن و کم هزینه تر بودن این محصول علاوه بر قیمت مواد مورد استفاده در ساختار آن می توان به همان بند بالا یعنی عدم چسبندگی مواد این محصول به ابزارهای دندان پزشک اشاره داشت، این امر با وجود سادگی ظاهری خود می تواند علتی بسیار عمده محسوب گردد، زیرا دندان زشکان به علت همین عدم ایجاد کارهای اضافی و مصرف زمان اندک برای نصب می توانند مقدار دستمزد کمتری را نیز برای استفاده از این مدل از کامپوزیت از مشتری یا همان بیمار تقاضا داشته باشند.

    عملکرد قابل قبول و مطمئن کامپوزیت سولافیل

    از جمله مزایای استفاده از کامپوزیت سولافیل را می توان در طول عمر مفید آن همان گونه که در بند های قبلی به آن اشاره کردیم دانست، در کل این محصولی است که می تواند مدت زمان بسیار طولانی ای نسبت به سایر انواع کامپوزیت ها در دهان شما باقی مانده و البته کارکردی بالا را نیز به شما ارائه نمایند، به همین علت یک مدل کامپوزیت مطمئن و با عملکرد بالا به شمار رفته و تقریبا هم پزشکان و هم بیماران به آن اعتماد بسیار زیادی خواهند داشت.

    نمای نهایی طبیعی کامپوزیت سولافیل بر روی دندان

    یک بار دیگر لازم است بر این نکته تاکید داشته باشیم که این مدل از کامپوزیت یعنی کامپوزیت سولافیل از جمله کامپوزیت هایی به شمار می رود که دارای نمای طبیعی بسیار بالایی بوده و علت این نمای طبیعی بالای این محصول، بهره گیری کامپوزیت سولافیل از یک طیف رنگی بسیار ایده ال و متنوع خواهد بود، همین امر باعث شده است تا نمای طبیعی آن به علت همین داشتن طیف سایه رنگ متنوع آن بسیار زیاد شده و باعث شود تا مشتریان نیز از این محصول رضایت بسیار زیادی را داشته باشند.

    منبع: مجله اینترنتی خریدار