جدیدترین مقالات

    Blog detail

    مهم ترین اصول اساسی تربیتی کودکان
    1400/3/2

    مهم ترین اصول اساسی تربیتی کودکان

    از جمله مشکلاتی که معمولا کودکان از آن برخوردار می باشند، مشکل اصرار بر خواسته های خود می باشد، از جمله مواردی به شمار می رود که حتی بزرگسالان نیز از این مشکل به صورتی عدیده برخوردار می باشند. اما نمی توان این را یک مشکل در هر حالتی در نظر گرفت، یعنی در برخی از موارد، می تواند اصرار بر روی خواسته نکته ای مثبت نیز باشد، ولی در صورتی که بر روی مسائل منفی صورت پذیرد می تواند خود یک نکته منفی قلمداد گردد.

    مشکل کودکان در رابطه با اصرار بر روی خواسته های خود

    حتما تاکنون بارها و بارها با کودکانی برخورد داشته اید که بر روی خواسته هایی برای مثال خرید یک اسباب بازی اصرار می نمایند، به قول معروف لجبازی می کنند. البته مثال های بسیاری از این مورد را نیز می توان مورد اشاره قرار داد.

    برخورد والدین با مشکل اصرار بر روی خواسته های کودک

    معمولا بزرگ تر ها از استراتژی مناسبی برای برخورد با کودکان خود در این دست از موارد استفاده نمی نمایند، آن ها در وحله اول سعی می کنند تا در برابر این خواسته مقاومت نمایند، ولی زمانی که کودک اصرار ورزیده و یا داد و فریاد می کند و به قول معروف جیغ می زند، مخصوصا اگر در حضور دیگران باشد، سعی می کنند تا از موضع خود گذشت کرده و با گفتن کلماتی همچون خیلی خوب باشه، مسئله را به طور موقت حل و فصل نمایند.

    راه حل مشکل اصرار کودک بر روی خواسته های خود

    قطعا همگی ما تجربه این دست از راه حل ها را داریم، و می دانیم که این مسئله می تواند منجر به گسترش یافتن مشکل گردد. برای حل کردن این مسئله روانشناسان سه راهکار را برای والدین پیشنهاد می نمایند که می تواند کمترین میزان نتیجه منفی را با خود به همراه آورد.

    راه حل نخست توضیح مسئله

    به عنوان نخستین راهکار یا استراتژی بهتر است از روش توضیح مسئله استفاده نمود. بهترین راه حل و روش برای مبارزه با این مسئله می تواند این راهکار باشد که به زبانی ساده و قابل فهم مسئله را برای کودک تشریح نماییم. مثلا می توان در انتهای توضیح دادن مسئله، یک روش جایگزین نیز به کودک پیشنهاد کرد. البته برای توضیح مسئله بهتر است از زبانی ساده و قابل فهم برای کودک نیز استفاده نمود.

    راه حل دوم روش بی اعتنایی

    به عنوان دومین راه حل برای مسئله می توان به این نکته اشاره کرد که روش بی اعتنایی می تواند نتایج بسیار مثبتی را برای شما در پی داشته باشد. البته در صورتی که در این روش ثابت قدم بوده و از موضع خود عقب نشینی ننمایید. به این ترتیب کودک به این نتیجه خواهد رسید که این اصرار وی نتیجه ای به دنبال نداشته و تنها دنبال کردن راه شما است که باعث به نتیجه رسیدن وی خواهد شد.

     راه حل سوم روش آینه وار برای والدین

    به عنوان سومین راه حل می توان روش آینه وار را برای والدین پیشنهاد نمود. ممکن است این پیشنهاد تا حدود زیادی شبیه راه حل دوم باشد، ولی تفاوت عمده آن در این است که در صورتی که کودک هر باری خواسته خود را تکرار کرده و بر روی خواسته خود اصرار ورزید، شما در مقابل نیز لازم است بر روی خواسته خودتان اصرار کرده و آن را تکرار نمایید. مثلا در برابر خواسته خرید شکلات شما لازم است به وی بگویید، الان وقت خواب است و باید به رختخواب برود.

    اختلالات پیش فعالی در کودکان

    در کل اختلال پیش فعالی را باید از جمله پر تکرار ترین مشکلاتی در رابطه با نوجوانان و کودکان یاد کرد که البته شروع آن به دوران خردسالی در اکثر موارد باز خواهد گشت. نام علمی و اختصار این بیماری را ADHD می نامند. این مشکلی نیست که مخصوص دوران کنونی ما باشد، بلکه در قدیم نیز وجود داشته و افراد بسیاری از آن رنج برده اند، ولی به دلیل عدم شناخت، چندان به آن توجه لازم معطوف نشده است.

    تقریبا از هر 100 کودک می توان با قدرت ادعا کرد که تعداد 5 نفر از آن ها به احتمال زیاد از مشکل ADHD رنج خواهند برد، البته این آمار در پسران سه برابر دختران از نظر آماری خواهد بود. البته مراحل آغاز این مشکل در اکثر موارد از قبل از 7 سالگی آغاز خواهد شد.

    پرخاشگری چیست؟

    پرخاشگری را به صورتی عادی و از زبان عمومی می توان این گونه تعریف کرد که عمل داد و بیداد راه انداختن سر دیگران را می توان با لقب پرخاشگری توصیف نمود. معمولا افراد مقابل این دست از افراد از مخاطبان خود رنجش های بسیار زیادی را تجربه خواهند نمود. از بزرگترین مشکلاتی که معمولا افراد پرخاشگر در جامعه به وجود می آورند می توان از این نکته یاد کرد که آن ها در اکثر اوقات سبب از بین رفتن مرز های اجتماعی میان افراد خواهند شد.

    علل پرخاشگری می تواند کدام دسته از عوامل نام برده شود؟

     برای پاسخ به این سئوال، لازم است تا به نظریات کارشناسان اشاره نمود. کارشناسان امر در این رابطه بر این باور می باشند که عمده ترین و شایع ترین دلایل برای پرخاشگری عبارتند از:

    • عدم وجود سلامت جسمی فرد
    • عدم بهره مندی از تعادل روحی و سلامت روانی
    • داشتن مشکلاتی از نظر ساختار خانوادگی
    • داشتن و رنج بردن مشکل در برقراری رابطه با دیگران
    • عدم تعادل و عدم یادگیری برقراری درست رابطه در محیط های اجتماعی
    • فشارهای محیطی اجتماعی و اقتصادی که بر فرد می تواند وارد گردد
    • رفتارهای دیگران که ممکن است از نظر فرد، مشکل تلقی شده باشد
    • تجارب قبلی ای که فرد از زندگی به دست آورده است.

    دروغگویی در کودکان

    قبل از این که بخواهیم در رابطه با دروغگویی بندی را بنویسیم، بهتر است به این موضوع اشاره ای داشته باشیم که دروغگویی هم از نظر روانی یک مشکل محسوب شده،  هم از نظر اجتماعی نکته ای منفی در نظر گرفته شده، هم از نظر دینی و اخلاقی بار گناه داشته و زشت محسوب می گردد و بسیاری دیگر از این دست موارد را می توان برای آن یاد نمود.

    چرا دورغ می گوییم؟

    برای پاسخ به این سئوال می توان از مناظر بسیار متفاوتی به این موضوع نگریست. چرا دورغ می گوییم؟ ممکن است در صدد جلب توجه دیگران باشیم، ممکن است دوست داشته باشیم تا در ذهن دیگران بزرگ و قوی به نظر برسیم، ممکن است بخواهیم از زیر بار مسئولیتی شانه خالی نماییم. و بسیاری دیگر از این دست از موارد.

    زورگویی کودکان در محیط خانواده و یا مدرسه

    در صورتی که بخواهیم در رابطه با زورگویی در محیط مدرسه صحبتی به میان آوریم، نخست و قبل از هر چیزی لازم می باشد که ابتدا نگاهی به زورگویی نموده و تعریفی علمی و اساسی از این مشکل مطرح ساخته و پس از آن و با اتکا به نکات کلیدی این موضوع به موضوع اصلی یعنی زورگویی در محیط خانواده و یا مدرسه برسیم که به خودی خود می تواند زیرشاخه ای از موضوع زورگویی به شمار رود.

    تعریفی مناسب و ساده برای زورگویی کودک

    زورگویی را می توان به زبانی ساده در این قالب تعریف نمود که زورگویی به نوعی رفتار اطلاق می گردد که از نظر اجتماعی دارای حالتی پرخاشگرانه بوده و در بردارنده مواردی تهاجمی می باشد. می توان نمای اصلی آن را در پر تکرار بودن آن به نمایش گذارد. می توان علل آن را به زبانی ساده عواملی همچون ترس، تشویش، داشتن وضعیت اقتصادی و خانوادگی نامساعد و بسیاری دیگر از عواملی از این دست نامید.

    ترس در کودکان

    ترس موضوعی است که بسیار شایع بوده و تقریبا هر فردی در زندگی خود بار ها و بار ها آن را تجربه نموده است. ترس یکی از مشکلات بسیار رایج در روانشناسی به شمار می رود، مخصوصا می توان ترس کودکان را یکی از پر دامنه ترین موضوعاتی دانست که بزرگسالان برای آن به طور معمول به روانشناس مراجعه کرده و از آن ها تقاضای درمان این مشکل کودک خود را خواهند داشت.

    در رابطه با چیستی ترس می توان این تعریف را مطرح ساخت که ترس در واقع یکی از احساساتی است که با ما از کودکی متولد شده و با ما رشد خواهد داشت و تا انتهای عمر ما، با ما همراه خواهد بود. احساس ترس با رشد کردن فرد می تواند تغییر یافته و شکل و ابعاد جدیدی را به خود پذیرد و حتی می تواند منجر به خنده دار شدن موضوعات ترسناک دوران کودکی فرد گردد.

    گریه و لجباری در کودکان

    گریه و لجباری یکی از روش های کودکان است که عمدتا با توسل به آن کودکان موفق خواهند شد به خواسته های آنی و یا حتی بلند مدت خود نیز با کمترین تلاش ممکن دست یابند. ممکن است با خود بی اندیشید که گریه و لجبازی کودکی جزیی از مراحل رشد وی بوده و لازم است از آن استفاده کرده تا به مراحل بزرگ تر زندگی خود برسد.

    ممکن است این تعریف در نگاه اول، موضوعی درست و یک حقیقت در نظر گرفته شود. ولی باید گفت، همین استراتژی می تواند منجر به تنبل بار آمدن، عدم صبر و تحمل کافی و موارد و مشکلاتی از این دست در بزرگسالی گردد، کودکانی که با این شیوه بزرگ می شوند، و کسی تلاشی برای تربیت آن ها نکرده باشد، ممکن است در بزرگسالی از خود بی صبری زیادی نشان داده و حتی در زندگی تبدیل به انسان های موفق و سربلندی نگردند.

    عدم تمرکز در کودکان

    یکی از مواردی که می تواند به میزان بسیار زیادی موجب موفقیت و سربلندی افراد در زندگی گردد، داشتن تمرکز در کار و یا زندگی می باشد. شما می توانید با تکیه بر تمرکز به راحتی بسیاری از مشکلات کوچک و حتی در مواردی بزرگ خود را بدون کمترین میزان هزینه ممکن حل و فصل نمایید. عدم تمرکز یک مشکل بسیار بزرگ می تواند در نظر گرفته شود.

    علل عدم تمرکز کدامند

    یکی از موضوعات عدم تمرکز را می توان علل آن دانست، به طور کلی شما در صورتی که علت هر مشکلی را بدانید می توانید به راحتی بر آن مشکل فائق آیید. از جمله علل عدم تمرکز در زندگی امروزی، خصوصا مشکلاتی که می توانند در زندگی امروز ما تاثیر گذار باشند عبارتند از:

    • داشتن استرس در هر کار و یا انجام و پیگیری هر موضوعی
    • کم خوابی، البته کم خوابی مشکلی جدید نبوده و سال ها است که افراد زیادی از آن رنج می برند.
    • گرسنگی که دیگر نیازی به توضیح ندارد.
    • تلفن همراه که تبدیل به مشکلی بزرگ شده است.
    • شبکه های اجتماعی که البته لازم می باشد با تلفن همراه آن را مرتبط دانست.

    موضوعات بسیار دیگری در این ارتباط وجود دارد که برای آشنایی با آن ها لازم است به مقالات تخصصی در این خصوص مراجعه نمود.

    خجالتی بودن کودکان

    موضوع خجالتی بودن را باید یکی از بحث های تقریبا قدیمی روانشناسی محسوب داشت، لازم است اعتراف نماییم که موضوع خجالتی بودن و حل این مسئله تقریبا از همان ابتدای تولد دانش روانشناسی موضوعی حساس توصیف شده و تقریبا تمامی دانشمندان و فعالان این رشته اقدام به پیشنهاد روش های جهت حل این مسئله نموده اند.

    شما افراد خجالتی را معمولا در گوشه های خلوتی از مهمانی ها پیدا می نمایید، آن ها از در جمع بودن تا حدود زیادی واهمه دارند، بسیار کم حرف هستند و معمولا در هنگام مواجه سرهایشان رو به پایین می باشد. باید به این نکته اشاره کرد که خجالتی بودن در میان زن ها و مرد ها دارای نشانه ها و علامت های کاملا متفاوتی می باشد که نمی توان هر دوی آن ها را به صورتی یکسان مد نظر قرار داد.

    استرس و اضطراب در کودکان

    معمولا مشکل استرس و اضطراب را زمانی بیشتر در سطح جامعه مشاهده می نمایید که یک مشکل و یا اتفاق یا حادثه ای بزرگ صورت پذیرد، این حادثه بزرگ را می توان از دو جهت عمومی و یا فردی در نظر گرفت، ممکن است رخدادن یک اتفاق در زندگی یک فرد منجر به ایجاد یک استرس و یا اضطراب در زندگی آن فرد گردد، در حالی که همین مسئله از نظر اجتماعی نیز صادق می باشد و می تواند یک رخداد بزرگ همچون سیل و یا زمین لرزه (این امر برای ما ایرانی ها ملموس تر می باشد) موجب به وجود آمدن یک استرس و یا اضطراب اجتماعی در ابعادی گسترده گردد.

    منبع: مجله اینترنتی خریدار