جدیدترین مقالات

    Blog detail

    راهنمای استفاده از کامپوزیت توکویاما در دندانپزشکی
    1400/2/20

    راهنمای استفاده از کامپوزیت توکویاما در دندانپزشکی

    کامپوزیت های ژاپنی از بهترین و مناسب ترین انواع کامپوزیت موجود در بازار ایران می باشند. کامپوزیت های ژاپنی دارای انواع مختلفی بوده و البته هز یک از این انواع نیز دارای مزایا و معایب خاص خود می باشند. در این مقاله قصد داریم تا اقدام به معرفی یکی از معروف ترین و بهترین مدل های کامپوزیت ژاپنی در بازار ایران بی اندازیم، نام این مدل از کامپوزیت در ایران کامپوزیت توکویاما می باشد.

    کامپوزیت توکویاما

    کامپوزیت توکویاما در واقع نوعی کامپوزیت که از میزان درخشندگی فوق العاده برخوردار بوده و تنها به کمک یکبار قرار گرفتن بر روی دندان قادر خواهد بود تا به خوبی تقریبا تمامی معایب دندان های شما را برطرف سازد.

    کامپوزیت توکویاما یکی از اولین مدل های کامپوزیتی بودند که وارد بازار و عرصه شدیدا رقابتی دندان پزشکی گردیدند. این مدل از کامپوزیت ها قادر می باشند تا به خوبی نمای یک دندان نمای یک دندان طبیعی را نمایش داده و در کنار آن نیز تقریبا قادر به برطرف سازی اکثر مشکلات دندانی خواهد بود که می تواند از طریق بهره گیری از کامپوزیت برطرف گردد.

    کامپوزیت توکویاما از میزان سایه رنگ های متنوعی بهره مند بوده و تقریبا تمامی انواع سایه های رنگی ای که برای کامپوزیت های دندانی در تمامی انواع به کار گرفته شده است را از A1 گرفته تا D4 در طیف سایه های رنگی خود جای داده است.
    در ادامه قصد داریم تا برای شما طیف های رنگی ای که در کامپوزیت های توکویاما وجود دارد را معرفی نماییم.

    طیف های سایه رنگ های کامپوزیت توکویاما

    کامپوزیت توکویاما همان گونه که ادعا کردیم از طیف رنگی گسترده ای برخوردار می باشند، این مدل از کامپوزیت ها دارای خصوصیاتی خاص هستند که هم این خصوصیات می تواند منجر به ایجاد توانایی هایی در سطحی مناسب جهت تغییر رنگ سطح کامپوزیت و همچنین تطبیق یافتن آن با دندان های طبیعی به میزان بسیار زیادی گردد.

    خاصیت کروماتیک در کامپوزیت توکویاما

    داشتن خاصیت کروماتیک هوشمند بزرگ ترین مزیت کامپوزیت توکویاما می باشد، از طریق همین سایه های رنگی و طیف های آن دندان های ترمیم شده به کمک کامپوزیت قادر خواهند بود تا خود را با هر وضعیتی در داخل دهان هماهنگ سازند.

    باید سهم عمده ای از این موفقیت کامپوزیت توکویاما را به خاطر بهره گیری از ویژگی های کروماتیکی آن دانست، البته در کنار این امر، بهتر است اشاره ای نیز به این مطلب داشت که کامپوزیت توکویاما از تکنولوژی بسیار مدرن و پیشرفته کروماتیک هوشمند نیز برخوردار می باشند. در کل فن آوری کروماتیک هوشمند در مدل های دارای سایز 260 میلی متری کامپوزیت های توکویاما به کار گرفته شده است.

    حال که توضیحی مختصر برای شفاف سازی بیشتر تنوع سایه رنگی در کامپوزیت توکویاما را برای شما مطرح نمودیم و با آن تا حدودی در سطح مقدماتی اشنایی پیدا کردیم، این سئوال به ذهن مخاطب خواهد رسید و البته مطرح شدن آن نیز عجیب به نظر نمی رسد که از کدام نوع سایه رنگ ها معمولا برای کامپوزیت های توکویاما بهره گرفته می شود؟ در بند بعدی قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم.

    کدام مدل از سایه های رنگی برای کامپوزیت های توکویاما انتخاب می شود؟

    معمولا برای استفاده از کامپوزیت توکویاما، علی الخصوص در طی دوره های زمانی اخیر تلاش بر این امر بوده است که تا آن جایی که امکان دارد، از یک سایه رنگ به خصوصی استفاده شود، این سایه رنگ لازم می باشد تا از خصوصیات تقریبا متنوعی بهره مند بوده و تقریباهمگی همین خصوصیات به کمک یکدیگر موجب گردند تا این مدل از کامپوزیت ها قادر به کسب امتیازی بسیار ویژه گردد.

    پیدا شدن سایه رنگ مدل لبخند در کامپوزیت توکویاما

    این مدل از سایه رنگ که در کامپوزیت توکویاما کاربرد دارد، خود از تنوع رنگی بسیار گسترده ای برخوردار بوده و به صورتی ویژه طراحی شده است که قادر باشد تا در این طرح از تمامی انواع سایه های رنگی که برای کامپوزیت ها به کار گرفته می شود بهره برداری نماید.

    نام این مدل از سایه رنگی که برای کامپوزیت های توکویاما به صورتی اختصاصی به مورد استفاده قرار می گیرد سایه رنگ لبخندی نهاده شده است، سایه رنگ لبخندی تقریبا قادر می باشد تا برای تمامی دندان ها در کلاس های مختلف و در عین حال در رنگ های مختلف به کار گرفته شود. نام لاتین این واژه ترجمه ای است نظیر به نظیر از نام (Tooth Color All Smile). این سایه رنگ ها می توانند رنگ های قرمز تا زرد را به خوبی در طیف رنگ های اصلی خود جای دهند.

    مزیت استفاده از سایه رنگ مدل لبخند در کامپوزیت توکویاما

    البته همان گونه که در بند قبلی اشاره کردیم امروزه پر طرفدار ترین سایه رنگ مورد استفاده در کامپوزیت توکویاما استفاده از سایت رنگ لبخند هست، ولی همیشه به این گونه نبوده است، در زمان های قبل، از تقریبا تمامی سایه رنگ ها بر روی کامپوزیت های توکویاما استفاده می شد، و سعی می کردند تا در هنگام استفاده از این کامپوزیت رنگی مشابه با محیط دهان فرد و دندان های طبیعی وی برای فرد پیدا نمایند. امروزه به کمک همین مدل سایه رنگ لبخند، کار هم برای مشتریان و هم برای دندان پزشکان به میزان بسیار زیادی راحت تر شده است.

    حال که با ویژگی های سایه های رنگی کامپوزیت توکویاما آشنا شده و تا حدود زیادی از ویژگی های سایه های رنگی آن به صورت سطحی و مختصر آشنا شدید، نوبت آن می رسد، به سئوالات بیشتری که در اثر این شناخت و آشنایت جدید برای شما ممکن است به وجود آمده باشد پاسخ دهیم، سئوالی که با معرفی سایه رنگ لبخند به وجود می اید این است که خوب از کجا سایه رنگ متوجه می شود که خود را باید با کدام رنگ و محیطی تطبیق دهد؟

    فرآیند تطبیق یابی سایه رنگ های کامپوزیت توکویاما

    کامپوزیت توکویاما از ویژگی های بسیار جالب و متنوعی برخوردار می باشند، یکی از این ویژگی ها همین تنوع سایه رنگ های آن و همچنین بهره گیری از کروماتیک هوشمد می باشد، این ها باعث شده اند تا به کامپوزیت توکویاما این امتیاز داده شود تا از این طریق قادر باشد خود را با وضعیت مخصوص هر بیماری تطبیق دهد.

    این در حالی است که انواع دیگر کامپوزیت ها از این نظر دارای محدودیت های بسیار زیادی می باشند. به منظور درمان کردن دندان های بیماران مختلف اگر قصد استفاده از کامپوزیت توکویاما را نداشته باشید لازم خواهد بود تا برای هر وضعیتی منحصر به فرد از یک مدل کامپوزیت جداگانه استفاده نمایید.

    ویژگی های ساختار رنگی در کامپوزیت توکویاما

    به منظور ارائه تعریفی دقیق از شیوه شکل بخش و همین طور ساختار رنگی کامپوزیت توکویاما لازم می باشد تا به این صورت تعریف های احتمالی را ارائه نمود که ساختار رنگی کامپوزیت توکویاما موقعی انجام می شود که طول موج های نور به خوبی تقویت شده و به عبارت دیگر، این که از سوی ساختار خود ماده به کار گرفته شده در ساختار کامپوزیت توکویاما تا حدودی ضعیف شود.

    رنگ های کامپوزیت توکویاما متفاوت از رنگ های طبیعی

    به یاد داشته باشید که در ساختار کامپوزیت توکویاما تنها رنگ های خاصی می توانند با صفت قابل ملاحظه بودن همراه باشند که رنگ هایی متفاوت از سایر رنگ های موجود در طبیعت باشند. البته این موضوع همیشگی نبوده و بهترین تعریف برای آن را می توان این واژه دانست که در اکثر اوقات این موضوع صحت خواهد داشت. در این جا البته مواردی نیز وجود دارد که در آن موارد خاص می توانیم رنگ های مشابهی با طیف رنگ های موجود در طبیعت را نیز شاهد باشیم.

    ایجاد تناظر میان رنگ های طبیعی و رنگ های کامپوزیت توکویاما

    شما می توانید رنگ هایی مشابه رنگ های به کار گرفته شده در بال های پروانه تا رنگ های موجود در دم طاووس را به خوبی در طیف رنگ های موجود در ساختار کامپوزیت توکویاما مشاهده نمایید. در میان این طیف رنگ های موجود در ساختار این مدل از کامپوزیت ها، می توان برخی رنگ های نادر در طبیعت را نیز در مواردی خاص مشاهده نمود، برخی از این رنگ ها از همتا های خود در طبیعت به مراتب قشنگ تر و خوش رنگ تر نیز به نظر خواهند رسید، در واقع باید عنوان داشت که تمامی این موارد به دلیل تغییراتی که در طبیعت در هر لحظه صورت می پذیرد به وجود می آید.

    ساختار کامپوزیت توکویاما

    ساختار های خاص کامپوزیت های توکویاما و قابلیت ترکیب شدن رنگ ها در آن، یکی از ویژگی های بسیار منحصر به فرد موجود در ساختار کامپوزیت توکویاما را می توان قابلیت ترکیب شدن رنگ های ذاتی و ساختاری موجود در انواع آن با مواردی همسان با طیف های رنگی مشابه خود معرفی کرد، به طوری که در هیچ ساختار کامپوزیتی دیگری چنین پدیده ای مشاهده نشده باشد. این پدیده از طیف های رنگی در ترکیب های مختلف خود برخورد می باشد که در عین حال دارای طیف های رنگی دیگر، یا همان خارجی از نظر سایه های رنگی کامپوزیت های توکویاما می باشند.

    استفاده رنگ دانه های کامپوزیت توکویاما از رنگ های طبیعی

    این موارد زمانی دارای اهمیت می باشند که این جفت ها برای یکدیگر جفتی متوازن با طیف های طبیعی خود در فضای داخلی دهان فرد پیدا نموده و همین عامل باعث می شود تا این پدیده قادر باشد این توانایی استثنایی خود را برای ذرات موجود در ساختار کامپوزیت توکویاما بکار بگیرد، این توانایی جفت شدن با طیف های رنگی خارجی در رنگ دانه های ساختاری و طیف های رنگی درونی این مدل از کامپوزیت ها وجود داشته و تقریبا به حدی شدید می باشد که حتی می توانیم ادعا داشته باشیم که یک پدیده منحصر به فرد در این مدل از کامپوزیت ها به شمار می رود.

    بارز ترین خصوصیات کامپوزیت توکویاما

    این پدیده به تنهایی خود باعث شده است که یکی از ویژگی های اصلی کامپوزیت توکویاما را دقیقا در همین موضوع شناسایی نموده و به دلیل همین خصوصیات آن ها را یکی از بارز ترین صفات کامپوزیت توکویاما معرفی کنیم. این پدیده تنها و تنها در فیلر های کره ای این نسل از کامپوزیت ها مشاهده می شود، این را باید دلیل اصلی این امر دانست که نام علمی این خاصیت را پدیده فیلر های کره ای شکل توکویاما نام گذاری کرده اند.

    ویژگی ها و خصوصیات کامپوزیت توکویاما

    توانایی جفت یابی رنگ دانه های ساختاری این مدل از کامپوزیت ها را باید یکی از برجسته ترین ویژگی های مخصوص کامپوزیت های توکویاما معرفی کرد.

    یکی دیگر از قابلیت های بسیار مناسب و هم چنین ایده آل برای درمان گر ها و دندانپزشک ها را لازم است در راحت بودن بکار گیری و پخش آن ها بر روی دندان ها دانست، در کنار آن همچنین قابلیت پالیش پذیری این دست از کامپوزیت ها و همچنین میزان قدرت ساختاری این مدل کامپوزیت را نیز مورد اشاره قرار داد.

    همتا یابی در رنگ دانه های این کامپوزیت باعث شده است تا این کامپوزیت بتواند سایه رنگ هایی منحصر به فرد و ویژه را به خود اختصاص داده و بتواند برتری بی چون چرایی را در تطبیق خود با محیط اطراف داشته و نسبت به همتا های خود در سایر انواع کامپوزیت ها دارای برتری ای بسیار سطح بالا می باشد.

    جفت یابی سایه های رنگی در کامپوزیت توکویاما

    یکی از ویژگی ها و همچنین نشانه های برتری دیگر کامپوزیت توکویاما را باید در همان جفت یابی سایه های رنگی آن معرفی کرد، این ویژگی به صورتی می باشد که باعث می شود تا تنوع رنگی آن چه در دوره ای که سفید گردیده و چه قبل از ان که نیازمند سفید کاری شدن می باشند، نوع خاصی تنوع رنگی در طیف سایه های آن به خوبی قابل مشاهده باشد.

    طول عمر کامپوزیت توکویاما

    از جمله ویژگی های که عامل برتری این مدل از کامپوزیت ها نسبت به سایر انواع کامپوزیت های موجود در بازار گردیده است را نیز باید در طول عمر مفید بسیار طولانی این نوع از کامپوزیت ها معرفی کرد. این مدل از کامپوزیت ها علاوه بر برخورداری از یک طول عمر بسیار طولانی از نوعی برتری دیگر نیز برخوردار می باشند که این برتری به نیاز اندک به وسائل و لوازم جانبی جهت نصب شدن و انجام خدمات پس از نصب خواهد بود.

    در این مدل، در صورتی که دندان پزشک برای دندان بیمار خود ازاین مدل از کامپوزیت بهره بگیرد، برای به کار گیری آن بر روی دندان های دارای مشکل بیمار با درد سر و پیچیده گی ای خاص روبرو نگردیده و با کمترین تلاش ممکن می تواند به راحتی کامپوزیت را بر روی دندان بیمار نصب نماید.

    از جمله ویژگی های عامل برتری کامپوزیت های توکویاما را می توان دقیقا مشابه با موارد بالا ذکر کرد، با این تفاوت که این عامل برتری کامپوزیت های توکویاما را می توان در کمتر به طول انجامیدن کار بر روی دندان بیمار دانست، در صورتی که پزشک این مدل کامپوزیت را برای بیمار انتخاب نماید، نه تنها میزان کار و استفاده از ابزار برای وی کمتر و سبک تر می باشد، بلکه باعث می شود روند درمانی در بازه ای سریع تر صورت گرفته و به سرعت بیمار کارش به پایان رسیده و صندلی دندان پزشکی را با رضایت بیشتری ترک خواهد کرد.