جدیدترین مقالات

    Blog detail

    راهنمای استفاد از کامپوزیت ips در دندانپزشکی
    1400/2/19

    راهنمای استفاد از کامپوزیت ips در دندانپزشکی

    باید در همین ابتدا و در همین جا اعلام داریم که کامپوزیت IPS یکی از بهترین و با کیفیت ترین مدل های کامپوزیت موجود در بازار ایران محسوب می شود. این نمونه از انواع متنوع کامپوزیت ها، از میزان کیفیتی به مراتب بالایی بهره گرفته و از مواد غیر طبیعی بسیار با کیفیتی در آن استفاده شده است.

    این مواد به طور حتم باعث به وجود آمدن یک کامپوزیت دندانی بسیار عالی و با کیفیتی شده و می تواند به خوبی در کنار این موارد، پاسخ گوی تقریبا تمامی خواسته های بیماران و هم چنین دندان پزشکان باشد. این مدل کامپوزیت استفاده شدن بر روی هر دو مدل دندان قدامی و خلفی را خواهد داشت.

    کامپوزیت IPS با سایه رنگی های متنوع

    کامپوزیت ips از تنوع بسیار خوبی از سایه های رنگی بهره می گیرند،کامپوزیت IPS را لازم است تا بدون اغراق و با رعایت تمامی زمینه های مختلف به عنوان یکی از بهترین و با کیفیت ترین انواع کامپوزیت ها معرفی نمود. کامپوزیت IPS از تنوع سایه رنگی بسیار خوبی برخوردار است، این سایه ها از میزان تابش های نوری متنوعی برخوردار بوده و در آن ها هر نوع تابش متفاوتی از یک پرتو رنگی و در کنار آن نیز از میزان تابش با زاویه ای متفاوت بهره مند خواهند بود.

    مزایای کامپوزیت IPS

    همین تفاوت و تنوع موجود در سایه های رنگی خود سبب شده اند تا این مدل کامپوزیت را قادر ساخته باشند تا خود را به خوبی با دندان های طبیعی شما هماهنگ نماید. از جمله مزایای کامپوزیت ips که لازم است در این جا به آنها اشاره ای داشته باشیم.

    بهره گرفتن آن ها از طیف سایه رنگ های مختلف برای سایه های رنگی متنوع خواهد بود که خود همین عامل می تواند موجب گردد تا دندان هایی که به وسیله این نوع از کامپوزیت ها تحت عنوان کامپوزیت IPS درمان شده اند، از این مزیت نیز بهره مند باشند که علاوه بر تطبیق یابی با دندان های طبیعی بتوانند زیبایی و جذابیت بیشتری را نیز از خود به جای بگذارند.

    استفاده از کامپوزیت IPS برای درمان بیماران

    بنابر آن چیزی که در بند قبلی از آن یاد کردیم، کامپوزیت IPS از برتری ای بسیار نمایان بهره مند می باشند که لازم است علت آن را بهره داشتن از طیف سایه رنگ های بسیار پر تنوع آن دانست.

    همین امتیاز بسیار بزرگ برای کامپوزیت IPS موجب و عامل اصلی موفقیت و رشد بسیار سریع آن ها در مدت زمان اخیر گردیده است. وجود همین طیف نوری بسیار رنگارنگ در کامپوزیت های IPS، به عبارت دیگر، بهره داشتن از مواد بسیار ایده ال و منحصر به فردی می باشد که در این نوع کامپوزیت استفاده می شود.


    کامپوزیت IPS در کنار استفاده از خلاقیت دندانپزشکی

    در کنار این موارد، همین موادی که استفاده از آن ها موجب ایجاد میزان قدرت تابش های بسیار متنوعی در کامپوزیت IPS شده است، همین نوع از کامپوزیت، خود دارای طیف های رنگی متنوعی نیز بوده و در واقع این طیف های رنگی بسیار زیاد و پرتکرار هستند که باعث ایجاد رنگ های بسیار جذاب و با کیفیت در این نمونه از انواع کامپوزیت ها شده اند.

    این مزیت کامپوزیت های IPS به دندانپزشکان کمک می کند تا از این امتیاز و یا شانس استفاده نموده و با به کار گیری خلاقیت خود در محصول نهایی بر روی دندان مشتری یا همان بیمار، کامپوزیتی ایده آل و بسیار خوش رنگ و لعاب را برای شما به وجود بی آورند.

    کامپوزیت IPS نیازمند استفاده شدن در کنار پوششی اضافی می باشند

    عنوان بالا احتمالا باعث می شود تا از خودتان این پرسش را داشته باشید که علت نیاز به استفاده از لایه ای اضافی در کنار استفاده از کامپوزیت IPS به چه علتی می باشد، در صورتی که ما ادعا داریم که کامپوزیت IPS از بهترین و مدرن ترین نمونه های کامپوزیت ها می باشند.

    استفاده از مواد اضافی در کامپوزیت ips

    باید در پاسخ اعلام نماییم که مواد به کار گرفته شده در کامپوزیت های IPS دارای میزان و قدرت جذابیت و درخشندگی نبوده، و برای ایجاد این حس در متری نیازمند استفاده کردن از مواد ترکیبی دیگری خواهد بود.

    در واقع لازم است در این جا اعلام داریم که دقیقا همین علت باعث می شود تا آن ها نیازمند استفاده کردن از موادی با میزان قدرت درخشندگی بیشتر در ترکیب با خود می باشند.

    این همان دلیلی است که باعث شده است تا روی آن ها را با ماده ای روکش مانند که دارای جذابیت و براقیت می باشد، بپوشانند. مواد سازنده کامپوزیت IPS مواد خاصی ای بوده و به آن ها مواد اصلی ماده کامپوزیت IPS از نوع مواد تنظیم کننده نور تیره (Light – Curing Opaque) گفته می شود.

    کامپوزیت IPS و نیاز به ترکیب شدن با موادی با میزان درخشندگی بالا

    یک چیز در این میان ضرورت خواهد داشت، و آن هم چیزی نیست جز این که این مواد (کامپوزیت های IPS) به وسیله موادی اضافی دیگر به صورتی کاملا حرفه ای و بی نقص پوشانیده شده تا از این طریق بتوانند نقطه ضعف بزرگ خود را که همان عدم تابندگی در سطحی مناسب می باشد را تا حدود زیادی برطرف سازند.

    به این خاطر که مواد سازنده آن قادر به منتشر سازی و یا انعکاس نور در اندازه ای بالا نمی باشند، این مدل از کامپوزیت های آی پی اس، به دندان پزشکان ثابت کرده اند که در صورتی که از این مدل کامپوزیت بر روی دندان های بیماران خود استفاده می نمایند.

    حتما ضرورت خواهد داشت تا روی سطح آن ها را به کمک موادی پوشش دهند که این مواد برعکس خود مواد کامپوزیت ای پی اس، دارای قدرت تابش نور و انعکاس بالا بوده تا به این طریق این نقطه ضعف بزرگ کامپوزیت IPS پوشش داده شود، البته از این ماده می توان در هر دو نوع دندان های خلفی و هم چنین قدامی بهره گرفته شود.

    طبیعی بودن کامپوزیت ips

    کامپوزیت ips تنها و تنها به کمک ترکیب شدن با روکش های دیگر می توانند شبیه به دندان های طبیعی گردند،با توجه به این که مواد سازنده و به کار گرفته شده در ساختار کامپوزیت های IPS همان گونه که پیشتر عنوان شد دارای قدرت تابش نور و یا همان بازتابش نور بسیار زیادی نمی باشند.

    برای این که بتوان کامپوزیت های IPS یا دندان های ترمیم شده به کمک کامپوزیت های IPS را شبیه به نمای دندان های طبیعی نمود لازم می باشد تا از مواد اضافی دیگری به عنوان روکش استفاده نمود تا به کمک آن ها بتوان این نقطه ضعف بزرگ کامپوزیت های IPS را برطرف ساخت.

    دلایل استفاده از کامپوزیت ips در بیماران 

    استفاده از همین مواد اضافی و یا روکش ها است که باعث می شود تا دندان ترمیم شده به وسیله کامپوزیت IPS، به خوبی نمای دندان های طبیعی را پیدا کرده و باعث ایجاد انگیزه بیشتر از سوی بیماران به منظور استفاده از کامپوزیت های IPS شوند.

    معمولا دندان پزشکان با استفاده از مواد مصنوعی ای تحت عنوان اوپال گوالیتی (Opal Quality) می توانند علاوه بر ایجاد رنگ های دارای نمای طبیعی برای کامپوزیت ها، طول عمر مفید این مدل از دندان ها را نیز افزایش دهند. در نتیجه هم دندانی که به کمک کامپوزیت آی پی اس درمان می گردد، شبیه دندان های طبیعی گردیده و هم این که طول عمر دندان ترمیم شده تا مدت زمان نسبتا طولانی ای افزایش خواهد یافت.

    مراحل نصب کامپوزیت ips

    به کارگیری مواد دارای قدرت و میزان کدری بالا و داشتن قدرت انعکاس نور پایین موادی که در ساختار کامپوزیت IPS استفاده می شوند باعث شده است تا در کامپوزیت نوع IPS همان گونه که بالاتر در این مقاله به آن به دفعات اشاراتی داشتیم، میزان قدرت تابندگی کامپوزیت و همچنین طیف های نور که باعث شبیه سازی آن با دندان های طبیعی می گردند به میزان بسیار زیادی کاهش یابد.

    دقیقا همین عامل است که باعث می شود تا دندانپزشکان تلاش داشته باشند تا بر روی مواد کامپوزیت مدل آی پی اس، از نوعی روکش با میزان تابش رنگی تقریبا در حدی بالا، این نفطه ضعف کامپوزیت های IPS را تا حدود بسیار زیادی جبران نمایند. به کار گیری و استفاده از این مدل از کامپوزیت ها که نیازمند استفاده از روکشی اضافی خواهند بود می تواند در ظاهر باعث افزایش میزان پیچیدگی کار گردیده و این خود می تواند با میزان افزایش هزینه بیشتری نیز همراه گردد.

    عملیات ترمیم دندان ها به وسیله کامپوزیت ips

    در ادامه لازم می باشد تا به این نکته نیز اشاره ای داشته باشیم که بهره گرفتن از این مدل کامپوزیت که نیازمند استفاده کردن از یک روکش نیز به همراه آن خواهند بود، می تواند مراحل بیشتری را برای نصب کامپوزیت به دنبال داشته باشد.

    به طور کلی، نصب کامپوزیت آی پی اس، می تواند از تعداد 3 تا 5 مرحله برخوردار باشد، در طی همین 3 تا 5 مرحله است که کامپوزیت IPS به همراه روکش آن به خوبی بر روی سطح دندان های دارای مشکل شما نصب شده و در کنار بهره گرفتن از یک کامپوزیت خوب و با کیفیت و در عین حال استاندارد که در ضمن دارای طول عمری نسبتا زیاد نیز می باشد، می توان به راحتی با استفاده از یک لایه روکش دارای میزان قدرت تابش بالا، نقطه ضعف این مدل کامپوزیت را نیز به خوبی پوشش از بین برد.

    شما در این صورت است که می توانید ادعا داشته باشید که از یک کامپوزیت با کیفیت بالا که در عین حال دارای قدرت تابش نور زیاد می باشد نیز برای ترمیم دندان خود بهره گرفته اید.

    شیوه استفاده از کامپوزیت ips

    کامپوزیت IPS از مدل های متنوع ای برخوردار هستند، اما لازم است این نکته را نیز ذکر نماییم، که به طور کلی تمامی آن ها بیشتر نقش نوعی کامپوزیت زیرین را ایفا نموده و ضرورت خواهد داشت تا برای تکمیل شدن و بهره گرفتن از ظاهری درخشان و جذاب، نیازمند استفاده شدن در کنار یک مدل و یا نوع روکش با کیفیت و بسیار مناسب می باشند تا در زیر پوشش روکشی مد نظر بتوانند تقریبا تمامی نیازهای مد نظر از استافده از کامپوزیت را برای شما تامین نمایند.

    کامپوزیت های نوع آی پی اس از طریق روندی که در بالا ذکر آن رفت بر روی دندان شما به کار گرفته شده و می توانند مناسب باشند، در واقع بهره گیری از کامپوزیت های آی پی اس در تمامی مراحل از نقش پوشش دهنده و یا ترمیم کننده مشکلات درمانی تا در زیر سایه یک ماده روکش مناسب قرار گرفتن حتما نیازمند استفاده شدن و انجام شدن از سوی یک پزشک متخصص و با تجربه خواهد بود.

    کامپوزیت IPS و روکش های مناسب جهت استفاده 

    در رابطه با تکمیل اطلاعاتی که در بالا آن ها را عنوان داشتیم، لازم است اشاراتی نیز داشته باشیم که نمی توان از هر نوع روکشی برای تکمیل کردن مراحل درمان دندان به وسیله کامپوزیت آن هم از نوع کامپوزیت های IPS، فقط به خود دندان مورد نظر و همچنین ترکیب کردن مواد اضافی آن به کامپوزیت IPS صحبت نمود، روکشی که قرار است برای تکمیل کردن کامپوزیت IPS بر روی آن به کار گرفته شود حتما ضرورت خواهد داشت تا از ویژگی ها و همچنین شرایط خاصی ای بهره مند بوده و همچنین نیاز هایی خاص را که آن ها نیز لازم می باشد .

    تا در هر موقعیتی به صورتی جداگانه مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرند را تامین نماید، تمامی این شرایط و ویژگی ها حتما لازم می باشد تا از سوی پزشک در نظر گرفته شده و مورد بررسی قرار گیرد تا به خوبی محصول نهایی در دهان جای گرفته و بر روی دندان شما خود را بتواند به صورتی هر چه بهتر با محیط اطراف تطبیق دهد.، به همین خاطر، ضرورت دارد، تا برای استفاده از یک کامپوزیت ای پی اس که در شرایطی ایده آل قرار داشته و بتواند مشکل شما را برآورده و ساخته و برطرف نماید، نزد یک پزشک معتمد و مجرب به این امر اقدام نمایید.