جدیدترین مقالات

    Blog detail

    جوشکاری سیار
    1400/3/9

    راهنمای استفاده از انواع مدل روش جوشکاری سیار

    جوشکاری سیار همانطور که از نام آن پیداست، نوعی جوشکاری است که در آن جوشکار در محلی خاص ثابت نبوده و نیازی به رفتن نزد وی نخواهد بود، بلکه وی با اعلام نیاز ما، خود را به محلی که ما در آن حضور داریم رسانیده و خدمات جوشکاری را به این صورت برای ما ارائه می نماید. در ابتدای پاراگراف قبلی عنوان نمودیم که جوشکاری سیار نوعی جوشکاری محسوب می شود. بر همین اساس، در این جا اگر بخواهیم تعریفی از جوشکاری سیار ارائه نماییم، مجبور خواهیم بود تا نخست از ارائه تعریفی برای جوشکاری شروع نماییم.

    جوشکاری چیست؟

    جوشکاری را می توانیم طی ساده ترین تعریف ممکن فرآیندی بنامیم که طی آن دو قطعه از مواد یکسان (یا حتی در برخی از موارد غیر یکسان) در طی یک بازه زمانی انجام عملیاتی خاص به یکدیگر متصل می گردند. این عمل با استفاده از حرارت بالا جهت ذوب کردن ماده ای خاص که این قطعات را به یکدیگر می چسباند صورت می پذیرد. هر چند لازم است در این جا خاطر نشان نماییم که برخی از موارد ضرورت دارد تا به جای استفاده از حرارت برای متصل سازی دو قطعه از فشار استفاده نماییم.

    در طی فرآیند جوشکاری سیار این تنها دو قطعه نیستند که به یکدیگر متصل می گردند، در یک جوشکاری ساده دو قطعه می توانند به وسیله حرارت بالا به یکدیگر متصل گردند، ولی در مواردی (بهتر است عنوان شود که در اکثر موارد) برای اتصال دو قطعه معمولا از گازی خاص، فلزی ثالث، و یا موادی دیگر به عنوان واسط استفاده خواهد شد.

    البته جوشکاری شباهت بسیاری از فرایند های اتصال قطعات به یکدیگر با استفاده از درجه حرارت های به مراتب کمتر مانند فرایند لحیم کاری دارد.

    انواع مدل جوشکاری

    در صنعت متالورژی اکنون هزاران سال است که از عملیات جوشکاری سیار به عنوان پروسه ای جهت اتصال دو قطعه به خصوص فلزی که معمولا در قدیم در آهنگری ها رواج داشت استفاده می شود. در طی قرن 19 و پس از آن، این روند کاری و پروسه معمول انجام جوشکاری عوض شده و روش های جدیدتری همچون قوس جوشکاری، و یا جوشکاری با سوخت اکسیژن و مواردی از این دست به این مراحل افزوده شده است.

    در این جا قصد داریم تا تعدادی از انواع جوشکاری را به شما توضیح دهیم. این موارد می توانند عبارت باشند از:

    1. روش جوشکاری قوس بر روی فلز با استفاده از گاز یا به اصطلاح معروف همان روش جوشکاری (MIG)
    2. روش جوشکاری قوس بر روی تنگستن با استفاده از گاز یا به اصطلاح معروف همان روش جوشکاری (TIG)
    3. روش جوشکاری استیک یا قالب – این روش را به طور کلی روش جوشکاری قوس بر روی فلز دارای پوشش یا همان به اصطلاح معروف روش جوشکاری (SMAW) می شناسیم.
    4. روش جوشکاری جریان – جوشکاری قوس با استفاده از حلقه یا همان به اصطلاح روش جوشکاری (FCAW)
    5. روش جوشکاری با استفاده از پرتو انرژی یا همان به اصطلاح روش جوشکاری (EBW)
    6. روش جوشکاری هیدروژن اتوماتیک یا همان به اصطلاح روش جوشکاری (AHW)
    7. روش جوشکاری قوس – روش جوشکاری تنگستن – گاز
    8. روش جوشکاری قوس پلاسما

    خوب حال که با انواع روش های مختلف جوشکاری نوین آشنا گردیدید، لازم است به این پرسش که با مطالعه این بخش به ذهن هر کسی می رسد پاسخ دهیم که از میان این روش هایی که معرفی نمودیم کدام یک را می توانیم بهترین نوع جوشکاری معرفی کنیم.

    بهترین روش جوشکاری سیار

    باید عنوان نماییم که این پرسش در نگاه اول به هیچ عنوان پرسش ساده و راحتی برای پاسخ گفتن نمی باشد. بهترین روش جوشکاری همواره به مواد مورد استفاده بستگی خواهد داشت، یعنی در صورت استفاده از یک ماده درجه و با کیفیت، جوشکاری شما نیز دارای سطح کیفی خوبی خواهد بود. از روش TIG گرفته تا روش جوشکاری قوس پلاسما، هرکدام دارای مزایا و نکات مثبت مرتبط با شرایط خود می باشند، البته نکات منفی ای را نیز در خود خواهند داشت.

    روش جوشکاری قالب

    از اکثر جوانب باید بهترین روش جوشکاری سیار را روش قالب یا همان استیک بنامیم. این طبقه بندی براساس میزان ضخامت سطح جوشکاری  سیار و انجام جوشکاری در مواردی است که قطعات دارای تعداد لایه های زیادی باشند، در این شرایط بدون برو برگرد روش جوشکاری استیک یا همان روش جوشکاری قالب بهترین روش ممکن می تواند باشد. روش جوشکاری قالب بر روی قطعات چدنی و یا قطعاتی که گرد و خاک زیادی بر روی سطح خود دارا می باشند، و یا جوشکاری سیار در شرایط آب و هوایی بسیار بد می تواند بهترین روش ممکن نامیده شود.

    از روی جملات ارائه شده در پاراگراف بالا نمی توان با قطعیت گفت که پس روش جوشکاری قالب در تمامی موقعیت ها می تواند بهترین روش ممکن نامیده گردد. در بسیاری از موارد دیگر، حتی با وجود داشتن لایه های بالا، باید عنوان داشت که روش جوشکاری MIG دارای موارد کاربردی بسیار بهتر می باشد. البته روش TIG نیز می تواند به ما جوشکاری ای بسیار با کیفیت را نیز ارائه دهد. روش جوشکاری TIG بخصوص در شرایطی که دو قطعه ای که قرار است به یکدیگر جوش داده شوند از جنس حلب باشند، بهترین انتخاب ممکن خواهد بود.

    نقش ماده ای جوش در جوشکاری

    در هر شرایط می توان به این استنباط رسید که بهترین نوع یا روش جوشکاری سیار همیشه به ماده ای که قرار است به یکدیگر جوش داده شوند بستگی خواهد داشت. برای مثال، فلز آلومینیم را در نظر بگیرید، فلزی بسیار انعطاف پذیر و با درجه ثبات بسیار پایین. بیاد داشته باشید که نمی توان بر روی فلز آلومینیم از درجه حرارت زیاد استفاده نمود، به همین دلیل بسیار ساده، باید عنوان داشت که بر روی قطعاتی که از جنس آلومینیم باشند، تنها می توانیم از دو روش TIG و همچنین MIG استفاده نماییم.

    از روی تعاریفی که تا این جا ارائه نمودیم، احتمالا استنباط شما چنین خواهد بود که دو روش جوشکاری TIG و همچنین MIG احتمالا بهترین روش های ممکن برای انجام عملیات جوشکاری سیار محسوب می گردند، باید عنوان نماییم که این استنباطی کاملا درست است، ولی با این حال باید این نکته را نیز در نظر بگیرید که از میان این دو؛ روش جوشکاری TIG دارای سطح اعتباری به مراتب بالاتر از روش جوشکاری MIG می باشد.

    قطعات فولادی نسبت به آلومینیم

    حال برسیم به بحث در رابطه با قطعات فولادی، به نسبت آلومینیم، قطعات فولادی از میزان استحکام بسیار بیشتری برخوردار بوده و به همین خاطر، برای جوش دادن یک قطعه فولادی شما نیازمند استفاده از درجه حرارتی بسیار بالا خواهید بود. خوب در نتیجه این استناط قطعا به این پرسش برخورد خواهیم نمود که از کدام روش جوشکاری سیار لازم است برای جوش دادن قطعات فولادی استفاده شود؟

    معمولا برای جوشکاری سیار بر روی قطعات فولادی کارشناسان استفاده از روش MIG را توصیه می نمایند. برای قطعات فولادی همیشه روش MIG بهترین روش ممکن توصیه می شود، ولی با این حال، استثناهایی نیز در این میان وجود خواهد داشت. کارشناسان زیادی وجود دارند که برای جوشکاری بر روی قطعات فولادی دارای لایه های نازک تر، استفاده از روش های استیک و یا روش جریان را توصیه می نمایند.

    منبع: مجله اینترنتی خریدار