جدیدترین مقالات

    Blog detail

    استفاده از مزایای کامپوزیت جیانیال در دندانپزشکی
    1400/2/27

    استفاده از مزایای کامپوزیت جیانیال در دندانپزشکی

    کامپوزیت جیانیال را باید به حق یکی از محبوب ترین مدل های کامپوزیت ژاپنی نامید. این مدل کامپوزیت در واقع یک نوع کامپوزیت از دسته هیبریدی ها به شمار می رود. می توان در طی دسته بندی دیگر، کامپوزیت جیانیال را در دسته کامپوزیت های ترمیمی پرتو بند نیز جای داد.

    این مدل نیز درست همانند کامپوزیت ژاپنی گرادیا از نوع فیلر رزین از پیش پلیمر شده به حساب می ّید. در این مدل از کامپوزیت سعی شده است تا ذرات با دقتی بسیار زیاد انتخاب شده و به همین دلیل محصول نهایی می تواند از نظر زیبایی شناختی بسیار مورد توجه قرار گرفته و افرادی که تا کنون از این مدل کامپوزیت بر روی دندان های خود بهره گرفته اند، تا حد بسیار زیادی از آن رضایت داشته اند.

    انواع کامپوزیت جیانیالی

    کامپوزیت های جیانیالی در دو مدل ساخته می شوند این دو مدل دارای کاربری های متفاوتی نسبت به یکدیگر می باشند. یکی از مدل های کامپوزیت جیانیالی تحت عنوان جیانیال قدامی شناخته شده و نوع دیگر آن به عنوان جیانیال خلفی شناخته می گردد.

    هر یک از انواع این مدل از کامپوزیت ژاپنی بسته به این که از نوع خلفی و یا قدامی باشند، دارای کارکرد و محل به کارگیری متفاوتی بوده و البته با توجه به ویژگی های مربوط به هر یک دارای رادیواپسیته ای متفاوت نیز می باشند که باعث می شود تا دارای برخورد با نور بوده و یا این که لازم است از برخورد نور با ان ممانعت شود.

    کامپوزیت جیانیال ژاپنی در سایه های رنگی بسیار متنوعی ساخته شده است این باعث می شود تا علاوه بر این که کامپوزیت های ژاپنی جیانیال دارای عمر مفید و طولانی می باشند می توانند تا میزان بسیار زیادی خود را با رنگ طبیعی دندان ها نیز تطبیق دهند.

    مزایای جانبی دیگر کامپوزیت جیانیال

    • کامپوزیت جیانیال می تواند در کنار انجام عملیات ترمیمی بسیار دقیق و بی نقص به کمک سایه های رنگی خود نیز به خوبی این عملیات ترمیم سازی خود را تکمیل نماید.
    • کامپوزیت جیانیال به دلیل این که از یک فرمول مخصوص و بسیار مناسب برخوردار می باشد، در ضمن می تواند به صورتی طراحی نیز گردد که برای دندان های قدامی غیر چسبنده و غیر صاف بوده و برعکس آن برای دندان های خلفی از فرمولی متفاوت به نام پکابل (Packable) بهره مند گردد.
    • می توان به کمک استفاده از نور اپراتوری (Operatory) کارکرد و بهره وری کامپوزیت های جیانیال را برای دندان های قدامی حتی افزایش نیز داد.
    • می توان با استفاده از امکاناتی خاص کامپوزیت جیانیالی را طوری به وجود آورد که میزان رادیواپسیته ان بهبود یافته و در کنار آن نیز روند کنترل ترمیم دندان بیمار نیز ارتقا یابد.
    • از ویژگی های اصلی و منحصر به فرد کامپوزیت های ژاپنی جیانیال این موضوع می باشد که دارای ثبات رنگی بسیار زیادی می باشند، مدت زمانی طولانی می توانند رنگ و سایه های رنگی خود را به خوبی حفظ نمایند.

    خاصیت پولیش پذیری کامپوزیت جیانیال

    • از جمله دیگر ویژگی های کامپوزیت جیانیال می توان به خاصیت پولیش پذیری (Polish ability) آن اشاره داشت. این مدل کامپوزیت ها به صورتی ساخته می شوند که خاصیت پولیش پذیری آن ها بسیار بالاست، به زبانی ساده تر می توان این تعریف را به این صورت عنوان داشت که کامپوزیت های جیانیالی به راحتی و به صورتی مناسب می توانند پولیش شوند.

    خاصیت رنگ پذیری کامپوزیت جیانیال

    • یکی از مزایای بسیار مهم در زیباتر سازی کامپوزیت های جیانیال ژاپنی خاصیت رنگ پذیر بودن آن است، می توان کامپوزیت های جیانیال را هم به صورت تک رنگ بر روی دندان ها قرار داده و هم آن را به صورتی چند رنگ بر روی دندان ها به کار گرفت.
    • از جمله مزایای دیگری که دارای اهمیت بسیار زیادی در ماندگاری کامپوزیت های جیانیال می باشد مقاومت بسیار بالای ان در برابر نیروهای خمشی و سایشی می باشدف البته در کنار این میزان مقاومت بالای این مدل از کامپوزیت در عین حال دارای سطح بسیار زیادی انعطاف پذیری و لاستیک نیز می باشد.
    • از مزایای مهمی که کامپوزیت های جیانیال از آن بهره مند می باشند، این است که می تواند به خوبی مشکلات پوسیدگی ریشه ها را حل کرده و برطرف نماید.
    • در تکمیل بند قبلی لازم است به این نکته نیز اشاره ای داشته باشیم که کامپوزیت های جیانیالی قادر می باشند تا به خوبی پوسیدگی های سطح IV، V و همچنین III را به خوبی برطرف سازند.
    • مهم ترین و شاید مناسب ترین و مفید ترین دلیلی که می توان (البته شاید) دلیل برتری کامپوزیت های جیانیالی نسبت به سایر رقبای آن ها عنوان نمود، قیمت مناسب تر و تقریبا ارزان تر این محصول کامپوزیتی خواهد بود.

    اکنون که مزایای کامپوزیت های نوع جیانیال ژاپنی را برای شما برشمردیم، نوبت به عنوان موارد استفاده از آن می رسد.

    موارد استفاده از کامپوزیت جیانیال عبارتند از:

    • از کامپوزیت جیانیال در جهت ترمیم مستقیم حفره های سطح دندانی کلاس V، IV، III استفاده می شود
    • از کامپوزیت جیانیال در جهت ترمیم نمودن حفره هایی که در سطح ریشه دندان ایجاد می گردد بهره گرفته می شود
    • از کامپوزیت جیانیال به منظور ترمیم نمودن و یا بستن ونیر ها و یا حتی دیاستما (Diastema) بهره گرفته می شود.

    همانگونه که در مزایای کامپوزیت های جیانیال ژاپنی در رابطه با ان به بحث پرداختیم، رنگ یکی از مهم ترین ویژگی ها و مزایای کامپوزیت های جیانیال به شمار می رود، در این جا قصد داریم تا در طی بندی جداگانه به شرج این موضوع به پردازیم.

    رنگ و کارکرد آن در کامپوزیت جیانیال ژاپنی

    یکی از مهم ترین فاکتور ها که میزان کیفیت و شفافیت و هماهنگی با دندان های طبیعی را می تواند در داخل دهان و هماهنگ با دندان های طبیعی نشان دهد، تنها و تنها می تواند رنگ و یا سایه رنگی که در کامپوزیت به کار گرفته می شود باشد. همان گونه که پیش تر عنوان شد، طیف رنگی و سایه رنگی که در کامپوزیت های جیانیال به کار گرفته می شود از جمله نقاط قوت آن به شمار می رود.

    همواره دندان پزشکان با این چالش طبیعی بودن رنگ کامپوزیت ها در هنگام قرار دادن آن در داخل دهان و همچنین در نتیجه کار می باشد. مهم ترین ویژگی لازم است این باشد که این کامپوزیت به کار گرفته شده باید تا آن جایی که امکان دارد خود را مشابه با دندان های طبیعی فرد به نمایش بگذارد.

    تعادل و هارمونی در کامپوزیت جیانیال

    در کنار ایجاد تعادل از نظر رنگی، این ترکیب می بایست تعادل و هارمونی را نیز در میان دندان ها به وجود بی آورد. به عبارت بهتر، برای بیماران این نکته بسیار مهم است که علارغم بهره گیری از کیفیت بالا در محصول نهایی و ایفای نقشی مناسب از نظر کارکرد کامپوزیت، محصول نهایی می بایست در میان دندان های طبیعی بیمار گم شده و افراد عادی قادر به شناسایی دندان کامپوزیتی در میان دندان های طبیعی به راحتی نباشند.

    به عبارت دیگر، کامپوزیت جیانیال واجد این شرایط می باشند که اولا از تکنولوژی و فن اوری ای پیشرفته و سطح بالا برخوردار بوده و از نظر زیبایی شناسی در دو حالت ساده و پیچیده خود این ویژگی اضافی را نیز در خود داشته باشند که کاملا حس زیبایی شناسی را در فرد بازدید کننده به وجود آورده، و پزشکان نیز قادر باشند تا با استفاده از این مدل از کامپوزیت های ژاپنی تحت عنوان کامپوزیت جیانیال تعادل را در درمان مشکلات دندانی و هم چنین زیباتر نشان دادن هر چه بهتر لبخند فرد بیمار به موفقیت دست پیدا نمایند.

    کامپوزیت جیانیال و ترمیم با استفاده از کامپوزیت نامریی

    در صورتی می توانیم یک کامپوزیت روی دندانی را نامریی نماییم که این کامپوزیت بتواند نوری که به سطح ان برخورد می نماید را به خوبی منعکس نموده و به قول معروف نور را پخش نماید، همین پخش شدن نور به سادگی موجب می گردد تا دندان هایی که دارای کامپوزیت می باشند دقیقا مشابه با دندان های طبیعی کناری خود به نظر رسیده و با محیط اطراف خود کاملا هماهنگ و یک دست گردند.

    نامریی بودن کامپوزیت جیانیال

    برای نامریی به نظر رسیدن کامپوزیت جیانیال همین پخش شدن نور و انعکاس نور دقیقا به همین صورت وجود دارد، منتهی کارشناسان با انجام اعمالی ویژه بر روی کامپوزیت جیانیال توانسته اند تا نوعی انعکاس را به کمک تکنیک لایه گذاری ذرات نانو در سطح کامپوزیت به وجود آورند که نام و اصطلاح علمی آن تکنیک تک لایه سایه واحد شناخته شده است.

    لازم به اشاره می باشد که کامپوزیت ژاپنی جیانیال در واقع به کمک همین تکنولوژی نوری ای که در آن به کار گرفته شده است موفق گردیده تا ارتباط هایی متفاوت را با محیط پیرامون خود در داخل دهان به وجود اورده و با کمک خواص نوری متنوع و مختلفی که در آن به کار گرفته شده است.

    باعث انعکاس نوری در جهت های مختلف گردند. در واقع کامپوزیت های جیانیال ژاپنی به کمک همین خاصیت ساده خود توانسته است تا ساختاری متنوع را به وجود آورد که کاملا از نظر انعکاس دادن نور مشابه با دندان های طبیعی می باشد. باید در این جا اعلام نماییم که در میان تمامی انواع کامپوزیت ها این کامپوزیت ژاپنی جیانیال می باشد که توانسته است رتبه بالاترین پراکنده سازی نور را به خود اختصاص دهد، البته کامپوزیت جیانیال از نوع قدامی آن میزان انعکاس نور به مراتب بیشتری را نسبت به کامپوزیت جیانیال از نوع خلفی دارا می باشد.