جدیدترین مقالات

    Blog detail

    راهنمای انتخاب یک سردخانه صنعتی ایده آل و مناسب
    1400/3/6

    راهنمای انتخاب یک سردخانه صنعتی ایده آل و مناسب

    انتخاب یک سردخانه صنعتی مناسب برای یک کسب و کار را نمی توان کاری ساده و آسان بر شمرده و بر همین اساس، جهت انجام این ماموریت بصورتی مطلوب، شما لازم است تا با عوامل بسیار متعددی و شرایط خاصی ای آشنا شوید تا بتوانید با اطمینان خاطر کامل اقدام به انتخاب مناسب ترین شکل سردخانه برای واحد تجاری و یا صنعتی خود نمایید.

    نقطه عطف تمامی این عوامل که در بالا بدان اشاره کردیم، همگی به این نکته تاکید خواهند داشت که یک سردخانه مناسب لازم است تا بتواند طیف گسترده ای از دارایی ها و یا کالا ها را در خود برای مدتی طولانی نگهداری نموده و در ضمن آن، از ساختاری تشکیل شده باشد که بتواند در حین نگهداری کالاها کمترین میزان مصرف انرژی را داشته و به قول معروف برای شما بصورتی بهینه کار نماید.

    عوامل مهم در انتخاب سردخانه

    در واقع یکی از مهم ترین عوامل برای انتخاب یک سردخانه ایده آل میزان ذخیره سازی یا همان صرفه جویی آن در مصرف انرژی خواهد بود. شما با استفاده از همین ذخیره سازی انرژی، و کاهش در هزینه های مصرفی است که می توانید سرمایه باقی مانده خود را بر روی کسب و کار خود سرمایه گذاری نمایید.

    یک سردخانه به چه صورتی کار می نماید؟

    شکل و چرخه کاری یک سردخانه دقیقا مانند همان عملکرد یخچال های کوچکی است که تقریبا همگی ما امروزه یکی از آن ها را در منزل خود نگهداری می نماییم. این سیستم فضای محدودی را در خود نگهداری نموده و با استفاده از گردش هوا بصورتی مطلوب درجه حرارت داخلی خود را کاهش داده و در سطحی خاص ترموستات آن شروع به روشن و خاموش شدن خواهد نمود.

    در واقع مبادله حرارت و سرد کردن محیط، تنها با استفاده از حرکت دادن هوای گرم صورت می پذیرد. عملکرد ترموستات مورد نظر به این صورت است که در دمایی خاص درجه بندی گردیده، به محض این که درجه حرارت به دمای مورد نظر رسید، شروع به کار کرده و در زمانی که از آن درجه کمتر است، استراحت خواهد نمو.د.

    داشتن عایق بندی در سردخانه

    یکی از مهم ترین ویژگی هایی که حتما لازم است تا از آن بهره مند باشد، داشتن عایق بندی بسیار خوب می باشد. زیرا این عایق بندی است که موجب می گردد، تا هوای گرم نتواند وارد فضای داخلی سردخانه گردیده و به این ترتیب سردخانه می تواند بهترین عملکرد ممکن خود را به ما ارائه دهد. بیاد داشته باشیم که خاصیت همرفتی در هوا باعث می گردد تا همواره هوای گرم از محیط گرم تر عبور کرده و وارد قسمتی که هوای سرد تر دارد گردد، به این ترتیب، در صورتی که سردخانه شما دارای عایق بندی خوبی نباشد، اگر هم بتواند دمای داخلی خود را حفظ نماید، نیازمند مصرف انرژی بالایی خواهد بود.

    در کنار، مصرف بهینه انرژی، شما می توانید از میزان مصرف برق کمتری استفاده کرده و در نتیجه آن، کاهش مناسبی را در میزان قبض برق خود مشاهده خواهید کرد. در صورتی که یخچال شما دارای عایق بندی خوبی باشد، قطعا این کاهش در میزان مصرف برق شما بسیار مشهود تر خواهد بود. در ضمن در کنار کاهش و افزایش در میزان برق مصرفی در اثر عایق بندی خوب یا نامناسب، عایق بندی می تواند باعث یکدست باقی ماندن محصولات در سرتاسر سردخانه گردد. زیرا در صورتی که عایق بندی مناسب نباشد، محصولاتی که در نزدیکی درب قرار می گیرند معمولا فاسد می گردند.

    داشتن یا عدم داشتن سردخانه چه اهمیتی دارد؟

    یک واحد سردخانه و یا یک سردخانه صنعتی برای ذخیره سازی مواد غذایی، دارویی و مواردی از این دست که قابلیت فاسد شدن بالایی را دارا می باشند، اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. سردخانه می تواند از فساد این مواد در برابر حرارت محافظت نماید، و این امر را البته مدیون فضای داخلی بسته خود می باشد. سردخانه در واقع محوطه ای بسیار بزرگ نسبت به یخچال های خانگی بوده که می تواند مقدار فضای زیادی را در خود ذخیره سازی نماید، در ضمن نسبت به مصرف برق یخچال های خانکی و اندازه آن ها این محصول دارای بهره وری انرژی نیز می باشد.

    البته برتری دیگر سردخانه ها نسبت به یخچال های خانگی این می تواند باشد که فضای ذخیره سازی زیادی را نیز دارا می باشند، شاید یک سردخانه بتواند ظرفیتی معادل بیش از 100 برابر یک یخچال خانگی را داشته باشد. در واقع هزینه های آن نیز به قدری نسبت به یخچال های خانگی کمتر است که مشتری نسبت به باری که وارد می سازد به هیچ عنوان آن را حس نخواهد کرد.

    یخچال مناسب تر است یا سردخانه صنعتی

    همیشه باید به میزان ماده ای که قرار است خنک بماند توجه نمایید، اگر میزان و حجم این ماده زیاد باشد، از نظر هزینه، مصرف انرژی و هر مورد دیگری یخچال مناسب تر خواهد بود. در واقع سردخانه ها می توانند مقدار زیادی در فضا ذخیره سازی نمود. معمولا صاحبان کسب و کار به علت نیاز به نگهداری مقدار مواد به حجم و مقدار زیاد، برای رفع نیاز سالم نگه داشتن مواد فاسد شدن به شدت به دارا بودن از سردخانه وابسته می باشند. در حالی که برای افراد معمولی که دارای حجم دارایی اندکی نیز می باشند، استفاده از سردخانه به صرفه نبوده و یخچال نیز برای آن ها پاسخ گو خواهد بود.

    استفاده بهینه از فضا سردخانه صنعتی

    همانگونه که پیش تر عنوان گردید، بکارگیری سردخانه می تواند باعث شود تا فضای موجود در یک منطقه به شدت بهینه سازی شود. در یک سردخانه همیشه میزان فضای محدودی به وسیله دیوارهای کاذب و درب ها محدود گردد، و فقط این فضا برای نگهداری مواد فاسد شدنی استفاده می شود. در سردخانه های بزرگ در واقع مخزن بزرگی از مواد فاسد شدنی در دسترس قرار خواهد گرفت. در واقع می توان با اعمال تمهیداتی این میزان فضا را به صورتی بهینه نیز ذخیره سازی نمود.

    در مکان هایی که چند یخچال کنار هم قرار می گیرند، سعی می شود برای هر یخچال دیواری مجزا در نظر گرفته شود، یعنی وسیله ای که در دو یخچال نگهداری می شوند، نه فقط بوسیله یک دیوار از یکدیگر جدا می گردد، بلکه این فضای جدا سازی متشکل از دو دیوار برای هر یخچال بصورتی مجزا خواهد بود.

    بهینه سازی در مصرف انرژی سردخانه های صنعتی

    علاوه بر بهینه سازی از مصارف فضایی، در مصارف انرژی نیز بشدت بهینه سازی را شاهد خواهیم بود. در واقع سردخانه ها نسبت به یخچال ها، از نظر حجم ذخیره سازی و مصرف انرژی بسیار به صرفه می باشند. در سردخانه ها تغییر دما به علت باز و بسته شدن درب به میزان بسیار زیادی کمتر می باشد. این یعنی که، ثبات حرارتی در سردخانه ها نسبت به یخچال های کوچک به مراتب بیشتر بوده و بالاتر می باشد. به همین خاطر، واحد خنک سازی سردخانه نیز چندان فعالیت زیادی نداشته و ترموستات آن نسبت به یخچال های کوچک بسیار کمتر روشن و خاموش می گردند. همین عامل را می توان بزرگ ترین علت بهینه سازی مصرف انرژی آن ها دانست.

    بطور کلی، استفاده از یک سردخانه به جی تعداد چندین یخچال می تواند در میزان مصرف انرژی ما کاهش بسیار زیادی را به وجود آورد.

    ظرفیت بالای نگهداری مواد در یخچال صنعتی

    سردخانه ها همواره دارای مساحت و فضای داخلی به مراتب بیشتری بوده و به همین خاطر نیز قابلیت نگهداری یا ذخیره سازی مقدار مواد بسیار بیشتری را در خود دارا می باشند. این تفاوت حتی به قدری زیاد است که نمی توان با استفاده از تعداد چندین یخچال نیز این میزان مواد را با این میزان بازدهی نگهداری نمود.

    البته همین میزان فضای زیاد را می توان با استفاده از طبقه بندی و قرار دادن قفسه های مختلف در فضای داخلی یک سردخانه، به صورتی بهینه تر ساخته و هم میزان مواد بیشتری را در آن ذخیره سازی نموده و هم بتوان نظم و ترتیب بهتری را به مواد ذخیره سازی شده در داخل آن داد، در واقع به این ترتیب شما دیگر به صورتی به مراتب راحت تر خواهید توانست یک وسیله ای را که به دنبال آن می گردید پیدا نمایید.

    از کجا باید یک سردخانه صنعتی را تهیه نمود

    در صورتی که در صدد خریداری یک سردخانه می باشید، راه حل های ما می تواند برای شما بهترین موارد قلمداد گردد. شرکت های زیادی در این زمینه سال ها تجربه را با خود به همراه دارند. می توانید در هر زمینه ای در ارتباط با سردخانه ها به آنها مراجعه نموده و بهترین راه حل ممکن را از آنها طلب نمایید.

    موارد مهم در هنگام خرید سردخانه صنعتی

    عوامل مختلفی وجود دارند که در هنگام خرید یک سردخانه لازم است تا در نظر گرفته شوند، زمانی که شما قصد خرید یک سردخانه را دارا می باشید، می توانید این پرسش ها را در این ارتباط در نظر بگیرید. این پرسش ها عبارتند از:

    ابعاد سردخانه

    قیمت هر چیز یا همان مقدار هزینه حهت خریداری یک وسیله مهم ترین پرسشی است که همواره در هنگام خرید یک وسیله به ذهن انسان خواهد رسید. در ارتباط با سردخانه این نکته مورد اهمیت می باشد که هر چقدر اندازه سردخانه ما بزرگ تر باشد، میزان هزینه ای را که لازم است تا هزینه نماییم نیز بیشتر خواهد بود. در ارتباط با مقدار اندازه مورد نیاز ما دو نکته حائز اهمیت می باشد، چه مقدار فضا را برای این کار قصد داریم اختصاص دهیم، و یا چه میزان ماده را قرار است در داخل آن خنک سازی نماییم. باید یک نکته را نیز در نظر داشته باشید که همواره هزینه های نصب و نگهداری یک سردخانه از هزینه خرید آن بیشتر خواهد شد.

    موارد کاربرد سردخانه

    حوزه کاری یکی از مهم ترین پرسش هایی است که در ارتباط با خرید یک سردخانه برای ما اهمیت خواهد داشت. ویژگی های مورد نیاز هر صنعت یا شغلی در ارتباط با سردخانه می تواند مواردی متفاوت از یکدیگر باشد. برخی صنایع نیازمند نگهداری از مواد خوراکی می باشند، برخی موارد نیازمند نگهداری از داروهای شیمیایی. هر یک از این ها شرایط متفاوتی را اقتضا خواهند نمود که نمی توان دارو را در یک سردخانه غذایی نگهداشته و هم چنین نمی توان غذا را در سردخانه دارویی نگهداری نمود.

    امکانات موزد نیاز از سردخانه صنعتی 

    هر راه حل یا راه کاری که برای خرید یک سردخانه به شما پیشنهاد شود، بدون در نظر گرفتن میزان و مقدار امکاناتی که شما از آن ها بهره می برید و همچنین امکاناتی که در اختیار نداشته و البته به آن ها در صورت استفاده از سردخانه نیاز خواهید داشت مرتبط می باشد، این ها تنها برای دارا بودن از سردخانه لازم نمی باشند، بلکه در میزان هزینه های نصب، نگهداری و حتی خریداری یک سردخانه نیز اهمیت خواهند داشت.

    منبع: مجله اینترنتی خریدار