جدیدترین مقالات

    Blog detail

    فرآیند آهنگری و وظایف آهنگری
    1400/3/1

    فرآیند آهنگری و وظایف آهنگر

    در کل باید آهنگری را یا به قول معروف هنر آهنگری را به نبوغ بانکی ها نسبت داد، (البته در این جا منظور دقت در انجام کار و در آوردن اشکال مختلف در آهنگری می باشد). توانایی آهنگران آمریکایی یا همان یانکی ها در این نکته بود که آن ها دریافتند که چگونه قطعه کار را درست کرده و از چه طریقی محصول را به بهترین شکل ممکن تحویل سفارش دهنده کار نمایند.

    چگونه شیی را بوسیله هنر آهنگری تولید نموده تا بهترین شکل ممکن بوده و به موثرترین شکل ممکن تبدیل به محصولی گردد که ما آن را تقاضا نموده بودیم. در واقع به این شکل بود که نبوغ آهنگران یانکی یا همان آمریکایی باعث شد تا انقلاب صنعتی در شاخه آهنگری تکمیل گردد.

    وظایف آهنگر

    یک آهنگر در واقع فردی است که به کمک وسائل و ابزاری خاص و با بهره گیری از فن و فنونی که از آن ها آگاهی دارد قادر می باشد تا با حرارت دادن و ضربه زدن به آهن به آن شکل بخشیده و از این طریق می تواند ابزارهای مختلفی را برای ما تولید نماید. در واقع آهنگر در ابتدا به آهن حرارت بخشیده و سپس به کمک چکش آهنی را که از طریق حرارت مقاومت خود را تا حدی از دست می دهد، و نرم می شود را شکل می بخشد.

    آهن چگونه و در کجا نرم می شود

    همواره در تمامی آهنگری ها به خصوص در زمان های گذشته در آهنگری ها معمولا آهن را به کمک حرارتی نرم می نمودند، که این حرارت بکار گرفته شده برای نرم کردن آهن از طریق سوخت های ذغالی تامین می گردید. محلی که آتش برای تامین حرارت در آن جا تشکیل می یافت را کوره می گفتند، این کوره ها معمولا با مصالحی همجون آجر، و یا فولاد ساخته می شد، و آتش قرار داده شده در این مدل از کوره ها معمولا میزان درجه حرارت بسیار زیادی را تولید می نمود.

    فرآیند آهنگری

    در آهنگری معمولا یک سری کارها به صورتی روتین به انجام می رسید. مثلا همیشه ابتدا آهن را وارد کوره نموده تا میزان درجه حرارت آن به قدری داغ گردد که به حالت گداخته و یا همان قرمز درخشان خود برسد.

    سپس که آهن به رنگ قرمز درخشان درآمد آن را از کوره به وسیله یک عدد انبر خارج کرده و در داخل ماده ای سرد کننده ای که معمولا آب می باشد، میزانی از حرارت آن گرفته شده و به قول معروف سرد می گردد. معمولا خود آهنگران از روی شکل کار و براساس میزان تجربه ای که در طی مدت زمان کاری خود به دست آورده اند.

    خودشان متوجه می گردند که زمان بیرون آوردن میله از آتش یا همان کوره چه زمانی می باشد. میزان و درجه محصولی که به وسیله آهنگر تولید می گردد، به میزان حس هنری وی و همچنین تجربه کاری وی ارتباط دارد. برای مشتریان، موضوع مهم دیگری نیز مطرح است که چگونه آهنگر محصول خود را به کمک ضربه زدن شکل بخشیده و یا محصول داغ خود را که گذاخته شده است رنگ آمیزی می نمایند.

    خصوصیات لازم برای شکل پذیری در آهن

    آهن معمولا هر چقدر در حالتی نرم تر باشد، میزان ضربه ای که به آن وارد می آید کمتر بوده و می تواند با سرعتی بیشتر ضربه خود و همچنین به صورتی به مراتب بهتر شکل پذیرند.

    پیشرفت فن آوری آهنگری

    در تمامی شاخه های فن آوری نفوذ نموده است، در آهنگری نیز همین امر هویداست. تقریبا در تمامی زمینه های صنعتی، مراحل انجام کار به صورتی کاملا خودکار انجام می گیرد، در آهنگری نیز همین امر صادق گردیده، و به خصوص در زمینه انجام کارهای بزرگ، و یا کارهای روتین و روزمره و حتی اموری که کاری قرار است به تعداد زیاد انجام گیرد، فن آوری وارد گردیده و تولید خودکار در آن ها به وفور افزایش یافته است.

    دلایل بسته شدن آهنگری ها

    تقریبا از اواسط قرن 19، انقلاب صنعتی باعث شد که تمامی مشاغل صنعتی وارد تولید انبوه شده و تقریبا تمامی آن ها نیز این امر را مدیون انقلاب صنعتی و ورود ماشین آلات به صنعت نامیده اند. این امر در آهنگری ها نیز ظهور یافته، و باعث شده است که انجام کار و امور آهنگری به صورتی دستی تقریبا منقرض گردد (به غیر از بطور معمول انجام کارهای هنری و یا دقیق).

    اتحادیه آهنگران

    با بروز و ظهور انقلاب صنعتی در تمامی کشورها به خصوص کشورهای پیشرفته مسئله بهره کشی و ظلم به کارگران به میزان بسیار زیادی به چشم آمد، توجه صرف به سود، و کسب هدف به عنوان تولید هر چه بیشتر همگی باعث شد تا گرایش به بهره کشی یا همان کسب نتیجه بهتر از کارگران یکسان به منصه ظهور برسد.

    از اواخر دهه 1890 کم کم بحث های حثوث کارگری پا به عرصه حضور گذارده و خیلی سریع وارد تقریبا تمامی شاخه های صنعتی گردید، همین بحث ها و مبارزه با استفاده از کار کودکان یا به قول معروف به کار واداشتن کوودکان در کارگاه های صنعتی در کنار هم باعث شد تا به مرور زمان، مسائل و مفاهیمی هم چون حق و حقوق کارگر و مواردی از این دست به چشم خورده و تعداد زیادی طرفدار پیدا نماید.

    اتحادیه کارگری آهنگران نخستین بار در سال 1978 در ایالت نیو انگلند ایالات متحده آمریکا ظاهر گردید. بحث ها در این زمینه تقریبا از اوایل دهه 1970 آغاز گردید، کم کم بحث ها داغ شده و طرفداران آن نیز به همین ترتیب به صورتی روزمره افزایش یافت.

    بحث حمایت از نیروی کار در کارگاه های مجهز و صنعتنی انجام امور مرتبط با شغل آهنگری و یا مواردی همچون حمایت از زندگی کارگران کارگاه های آهنگری و مواردی از این دست به صورتی هر چه بیشتر توسعه یافته و کم کم افراد به فکر تاسیس اتحادیه ای در این خصوص گردیده، و سرانجام پس از مدت هشت سال این امر تحقق یافت. قوانین و چهارچوب های کاری این اتحادیه به مرور افزایش یافته و هر روز شککلی به مراتب بیشتر از قبلی پیدا کرده و در طی زمان دچار توسعه و پیشرفت گردید.

    منبع: مجله اینترنتی خریدار