جدیدترین مقالات

    Blog detail

    راهنمای نصب کامپوزیت ips در دندانپزشکی
    98/2/28

    راهنمای نصب کامپوزیت ips در دندانپزشکی

    موادی که قرار است به عنوان روکش و یا مکمل کامپوزیت IPS و به عبارت دیگر همان برطرف کننده ایرادات کامپوزیت ips بر روی دندان فرد بیمار به کار گرفته شوند نیازمند دارا بودن ویژگی های خاصی بوده و نمی توان به راحتی از هر ماده و یا کامپوزیت دیگری بر روی کامپوزیت IPS بهره برداری نمود.

    کامپوزیت IPS

    کامپوزیت IPS همان گونه که تا به این جا مطالعه کردید به دلیل داشتن خاصیت کدری بالا، قادر به بازتابانیدن نور به میزان لازم برای شبیه سازی محیط دهان فرد با دندان های طبیعی نمی باشند، به همین دلیل، برای برطرف سازی این نقطه ضعف بسیار مهم خود لازم خواهد بود تا از مواد اضافی دیگر جهت پوشش دادن این نقطه ضعف استفاده شده تا از این طریق بتوان نقطه ضعف بزرگ آن را که همان عدم تابندگی در سطحی مناسب می باشد را تا حدود تقریبا زیادی برطرف ساخت.

    ساختار کامپوزیت ips

    به این علت کامپوزیت IPS دارای میزان قدرت انتشار نور به میزان مناسب دیگر مدل های کامپوزیتی را به علت استفاده از ماده سرامیک در ساختار اولیه خود دارا نمی باشند، دندان پزشکان در صورتی که تصمیم به استفاده از این مدل کامپوزیت به منظور ترمیم کردن مشکلات دندان های بیماران خود داشته باشند.

    سعی خواهند داشت تا روی سطح آن ها را به کمک موادی پوشش دهند که این مواد برعکس خود مواد کامپوزیت ای پی اس، از میزان قدرت تابش نور و انعکاس بالای بیشتری برخوردار بوده و دقیقا به این طریق این نقطه ضعف بزرگ کامپوزیت IPS پوشش داده شود، البته از این ماده می توان در هر دو نوع دندان های خلفی و هم چنین قدامی بهره نیز گرفته شود.

    برای شبیه سازی بهتر دندان ها در کامپوزیت ips

    برای شبیه سازی بهتر و بیشتر دندان های ترمیم شده با استفاده از کامپوزیت های IPS از لایه های دیگری ساخته شده از موادی متفاوت به عنوان روکش استفاده می شود.

    این مواد که به عنوان روکش بر روی کامپوزیت IPS به کار گرفته می شوند، لازم می باشد تا دارای طیف نور هایی خاص باشند تا بتوانند به کمک همین طیف نور های خاص باعث شوند تا این مواد مصنوعی نقطه ضعف کامپوزیت IPS را به خوبی پوشش داده و نور بازتابش شده از سوی آن ها بتواند دقیقا مشابه رنگ دندان های طبیعی گردیده و این طیف رنگ های باز تابش شده از سوی همین روکش ها است که باعث می شود تا نمای دندان ترمیم شده به کمک کامپوزیت های IPS دقیقا مشابه نمای دندان های طبیعی گردد.

    استفاده از مواد بعنوان روکش کامپوزیت ips

    شبیه شدن دندان های ترمیم شده به کمک کامپوزیت IPS به کمک همین روکش های خارجی موجب می شوند تا کامپوزیت مورد نظر به خوبی شبیه به دندان های طبیعی گردیده و همین خود سبب ایجاد انگیزه بیشتر از سوی مشتریان برای استفاده از کامپوزیت های IPS به میزان بسیار بیشتری خواهد شد.

    چه ماده ای که دندانپزشکان با استفاده از آن روکشی را بر روی کامپوزیت IPS می کشند؟

    ماده ای که دندانپزشکان معمولا با استفاده از آن ها قادر به ترمیم نقطه ضعف عدم تابندگی کامپوزیت IPS می شوند، نوعی مواد مصنوعی ای تحت عنوان اوپال گوالیتی (Opal Quality) می باشد. این ماده به خودی خود دارای خواص ویژه ای است که به کمک همین خواص می توانند علاوه بر ایجاد رنگ های برخوردار از نمای طبیعی برای کامپوزیت ها، طول عمر مفید این مدل از کامپوزیت ها را نیز به میزان تقریبا قابل توجهی افزایش دهند. در نتیجه هم دندانی که به کمک کامپوزیت آی پی اس در مان می گردد، شبیه دندان های طبیعی گردیده و هم این که طول عمر دندان ترمیم شده تا مدت زمان نسبتا طولانی ای افزایش خواهد یافت.

    کامپوزیت IPS به چه صورتی بر روی دندان ها بکار می رود؟

    به این خاطر که در ساختار اولیه کامپوزیت IPS از مواد غیر طبیعی ای به نام سرامیک استفاده شده است که از مواد دارای میزان کدری بالا و داشتن میزان تابش نور پایین به شمار می رود، لازم است به منظور پوشش دادن این نقطه ضعف، همان گونه که پیش تر نیز از آن یاد نمودیم، بر روی مواد به کار گرفته شده در کامپوزیت نوع IPS از لایه روکش اضافی ای استفاده شود که باعث می شود تا میزان قدرت تابندگی کامپوزیت و همچنین طیف های نور که باعث شبیه سازی آن با دندان های طبیعی می گردند به میزان بسیار زیادی افزایش یابد.

    چرا استفاده از کامپوزیت IPS به منظور درمان و ترمیم مشکلات دندانی می تواند با هزینه زیادی همراه باشد؟

    برای پاسخ به این پرسش نیازمند ارائه استدلالی منطقی و عامه پسند خواهیم بود. به همین دلیل لازم است اشاره کنیم که این دقیقا همان علتی خواهد بود که دندان پزشکان سعی خواهند داشت تا بر روی مواد کامپوزیت مدل آی پی اس، از نوعی روکش با میزان تابش رنگی تقریبا در حدی بالا استفاده نمایند که بتوانند از طریق آن بر این نفطه ضعف کامپوزیت IPS را تا حدود بسیار زیادی غلبه یافته و آن را جبران نمایند.

    به کار گیری و استفاده از این مدل از کامپوزیت ها که نیازمند استفاده از روکشی اضافی خواهند بود خود می تواند باعث شود تا در ظاهر میزان پیچیدگی کار به مراتب بیشتر گردیده و همین عامل خود به تنهایی قادر خواهد بود تا با افزایش میزان هزینه تقریبا زیادی نیز همراه گردد.

    فرآیند نصب کامپوزیت IPS به همراه روکش

    آن و هم چنین متعلقات آن بین سه تا پنج مرحله مجزا از یکدیگر به طور خواهد انجامید. با تمام این توضیحاتی که در این مقاله در رابطه با ویژگی های کامپوزیت IPS ارائه نمودیم و ضرورت استفاده از روکش را برای آن مطرح ساختیم، استفاده از این مدل کامپوزیت که با به کارگیری روکش نیز همراه خواهد بود، می تواند مراحل بیشتری را برای نصب کامپوزیت به همراه داشته باشد.

    نصب کامپوزیت ips

    در کل، می توان این گونه استنباط نمود که نصب کامپوزیت آی پی اس، چیزی در حدود 3 تا 5 مرحله به طول خواهد انجامید، در طی همین 3 تا 5 مرحله است که کامپوزیت IPS به همراه روکش آن به خوبی بر روی سطح دندان های نیازمند ترمیم شما نصب گردیده و در کنار استفاده از یک کامپوزیت خوب و با کیفیت که دارای طول عمری نسبتا زیاد نیز می باشد.

    به کمک استفاده از همین لایه روکش اضافی که البته خود این لایه روکش دارای میزان قدرت تابش بالا نیز خواهد بود، نقطه ضعف این مدل کامپوزیت نیز به خوبی پوشش داده شده و در کنار آن، شما از یک کامپوزیت با کیفیت بالا که در عین حال دارای قدرت تابش نور زیادی نیز می باشد بهره مند گردیده اید.

    البته نادیده گرفته نشود که این لایه اضافی تنها باعث ایجاد و افزایش قدرت بازتابش نور نخواهد شد، بلکه خود این لایه می تواند منجر به افزایش بیش از پیش طول عمر کامپوزیت IPS نیز گردد.

    انواع روش هایی که طی آن ها از کامپوزیت IPS برای ترمیم دندان ها استفاده می شود

    کامپوزیت IPS خود به تنهایی دارای انواع و مدل های متنوع و بسیار جالبی می باشند، ولی در کل تمامی آن ها تقریبا بیشتر در نقش یک نوع کامپوزیت زیرین عمل می نمایند و حتما ضرورت خواهد داشت تا برای تکمیل شدن و در عین حال داشتن ظاهری درخشان و جذاب از یک لایه اضافی ای متمایز بر روی سطح آن ها استفاده شود.

    در کنار مدل و یا نوع روکش که خود نیز لازم است با کیفیت و بسیار مناسب باشد تا بتواند به خوبی در زیر پوشش روکشی مد نظر تقریبا تمامی نیازهای که به همان منظور از کامپوزیت IPS برای برطرف سازی آن ها استفاده شده است برخوردار باشد.

    کامپوزیت های نوع آی پی اس از طریق روندی که در بالا ذکر آن رفت بر روی دندان شما به کار گرفته شده و در صورت تکمیل شدن و روکش شدن به وسیله لایه اوپالی ای که از آن یاد کردیم، می توانند مناسب نیز باشند، در واقع بهره گیری از کامپوزیت های آی پی اس در تمامی مراحل از نقش پوشش دهنده و یا ترمیم کننده مشکلات درمانی تا در زیر سایه یک ماده روکش مناسب قرار گرفتن حتما نیازمند استفاده شدن و انجام شدن از سوی یک پزشک متخصص و با تجربه خواهد بود.


    میان لایه کامپوزیت IPS به عنوان لایه زیرین و لایه روکشی که از جنس اوپال بر روی آن قرار می گیرد چه رابطه ای لازم است که برقرار باشد؟

    در رابطه با تکمیل اطلاعاتی که در بالا آن ها را عنوان داشتیم، لازم است خاطر نشان نماییم که نمی توان از هر نوع روکشی نیز برای تکمیل کردن مراحل کامپوزیت کردن دندان مورد نظر به وسیله کامپوزیت IPS بهره گرفت، روکش مورد نظر حتما لازم خواهد داشت تا دارای شرایطی بوده و البته نیاز هایی مخصوص هر موقعیتی را به صورتی جداگانه تامین نماید.

    تمامی این شرایط و ویژگی ها حتما باید از سوی پزشک رعایت گردیده و به خوبی بر روی دندان شما اجرا گردد، به همین خاطر، ضرورت دارد، تا برای استفاده از یک کامپوزیت ای پی اس که در شرایطی ایده آل قرار داشته و بتواند مشکل شما را برآورده و ساخته و برطرف نماید، نزد یک پزشک معتمد و مجرب به این امر اقدام نمایید.

    خصوصیات روکش های مخصوص کامپوزیت IPS

    تاکنون به بحث در رابطه با کامپوزیت ips در طی این مقاله پرداختیم، در این جا که همان بخش پایانی کار می باشد، مقاله را خالی از لطف ندیدیم که در قسمت انتهایی شرح حال و توضیحاتی از ویژگی ها و شرایط یک روکش ایده ال برای استفاده شدن بر روی سطح دندانی که به وسیله استفاده از مواد کامپوزیتی از نوع آی پی اس درمان شده است بپردازیم. همان گونه که در این مقاله عنوان داشتیم، روکشی می تواند برای کامپوزیت ای پی اس مناسب باشد که دارای کیفیت رنگی مناسب بوده و از قابلیت تابشی بالایی برخوردار باشد.

    روکش مناسب کامپوزیت IPS

    خود کامپوزیت ای پی اس معمولا از مواد نانو هیبریدی ساخته شده و مواد کامپوزیت IPS مستقیما بر روی دندان نیازمند ترمیم قرار می گیرند، از آن جا که مواد کامپوزیت IPS دارای سطح بالایی از کدری و سطح تابش نور پایین می باشند، ضرورت دارد تا برای ایجاد تابش نور خوب بر روی کامپوزیت IPS از یک نوع روکش مخصوص استفاده کرد.

    این روکش نیازمند داشتن طیف سایه رنگ مناسب بوده تا بتوان در سایه این روکش نمای دندان ترمیم شده به وسیله کامپوزیت آی پی اس را ترمیم نموده و به ان ظاهری مطلوب بخشیده و تصویر آن را دقیقا مشابه دندان های طبیعی بیمار نمود، به کمک این مواد دیگر تشخیص دندان ترمیم شده با کامپوزیت و دندان های سالم فرد تا حد بسیار زیادی البته برای افراد عادی مشکل خواهد شد.

    ویژگی روکش مخصوصی که بر روی کامپوزیت IPS به کار گرفته می شود

    در کل روکشی که برای کامپوزیت IPS به کار گرفته شود لازم خواهد بود تا دارای طیف سایه رنگ متنوعی باشد، به همین خاطر، روکش هایی که اکنون برای همین کار در نظر گرفته می شوند دارای 5 سطح سایه رنگی بوده و در کنار آن نیز از تعداد 36 رنگ متنوع مختلف برخوردار می باشند.

    لازم به تذکر می باشد، از آن جا که ماده اصلی ای که در کامپوزیت IPS به کار گرفته می شود از مواد سرامیکی می باشد، به همین خاطر، لازم می باشد رنگ ها و سایه رنگ هایی که در روکش آن استفاده می شود نیز با رنگ سرامیک به کار گرفته شده روی کامپوزیت مورد نظر هماهنگ باشد.

     خصوصیات روکش کامپوزیت ips

    - مهم ترین ویژگی ای که روکش مخصوص کامپوزیت IPS لازم است از آن بهره مند باشد داشتن قابلیت پالیش پذیری بالا خواهد بود.

    - در کنار قدرت پالیش پذیری بالا، روکش مطلوب لازم است تا از میزان قدرت درخشش و تابندگی بالایی نیز برخوردار باشد.

    - برای ایجاد درخشندگی و قدرت پالیش پذیری بالا، از موادی در این روکش بهره گرفته می شود که مواد منیر به شمار می روند، با این کار می توان میزان تیره گی و عدم درخشانی مواد کامپوزیت ای پی اس را جبران کرده و محصولی زیبا و درخشان بدست آورد.