جدیدترین مقالات

    Blog detail

    راهنمای استفاده از انواع کامپوزیت دندان
    1400/2/21

    راهنمای استفاده از انواع کامپوزیت دندان

    برای هر فردی یکی از تمایلات اصلی ای که البته سبک زندگی نوین و امروزی موجب آن شده است، داشتن چهره ای مناسب و دلنشین می باشد. به خصوص امروزه که عکس گرفتن و سلفی گرفتن رواج بسیار زیادی را پیدا نموده است، به همین نسبت هم بهره گیری از داشتن چهره ای بدون نقص بیش از پیش دارای اهمیت گردیده است.

    دندان ها یکی از مهم ترین مسائلی به شمار می روند که می توانند بر روی پوشش دادن نقص های طبیعی صورت شما تاثیری تا حدی زیاد داشته باشند. این بزرگ ترین دلیلی به شمار می رود که افراد تمایل دارند تا از دندان های سالم و بدون نقص بهره گرفته و حتی حاضر به خرج کردن برای زیباتر سازی دندان های خود نیز خواهند بود. البته در کنار این مسائل داشتن دندان های سالم خود می تواند موجب افزایش سطح سلامت و کمک به سلامت بیشتر شما نیز گردد.

    کامپوزیت دندان

    یکی از روش هایی که می تواند تا حدی بسیار زیادی بر روی سطح سلامت شما تاثیر گذار باشد، داشتن دندان های تمیز و سالم خواهد بود. از جمله روش هایی که به زیبایی و سلامت دندان های شما می تواند کمک نماید، انجام اعمال تزیینی و تکمیل نمودن دندان های ناقص خواهد بود. یکی از مهم ترین و رایج ترین این روش های ترمیمی دندانی کامپوزیت دندان ها می باشد.

    لبخند زیبا به کمک کامپوزیت دندان

    کامپوزیت کردن دندان ها می تواند باعث ایجاد زیبایی بیشتر در قسمت فک و صورت گردیده و داشتن دندان های تمیز و مرتب خود می تواند به زیباترسازی لبخند شما کمکی به مراتب بیشتر نماید. در واقع می توان به کمک دندان هایی زیبا به زیبایی هر چه بیشتر چهره شما کمک کرد.

    دندانپزشکی از این نظر می تواند جزیی از اعمال زیبایی نیز به شمار رود. مهم ترین کار و روشی از دندان پزشکی که به زیبایی چهره شما کمک خواهد کرد، کامپوزیت کردن دندان ها خواهد بود که البته در این میان نیز کامپوزیت کردن دندان های جلو از جمله رایج ترین و بهترین استراتزی ها به شمار خواهد رفت.

    کامپوزیت دندان چیست؟

    با مواردی که در این مقاله تا به این جا در سطحی مقدماتی عنوان نمودیم، برای همگی این سئوال ممکن است به وجود اید که اصلا کامپوزیت چیست و به چه کاری می اید؟ البته منظور از کامپوزیت چیست، کاربرد کامپوزیت در دندانپزشکی خواهد بود.

    برای ارائه توضیحی شفاف و در عین حال ساده لازم خواهد بود تا در این جا قید نماییم که کامپوزیت در دندانپزشکی به مواد خاصی ای اطلاق می گردد که از آن ها بیشتر برای ترمیم و یا پر کردن قسمت های فرو رفتگی و یا پریدگی دندان ها استفاده می شود.

    در واقع کامپوزیتی که در دندانپزشکی تزیینی به کار گرفته می شود نوعی درمان محسوب می گردد. این نوع درمان برای مواردی خاص به کار گرفته خواهند شد. در این روش، دندان پزشک از مواد کامپوزیتی که به صورت یک خمیر می باشند بهره گرفته و آن را که با رنگ دندان ها همرنگ می باشد بر روی دندان های دارای مشکل تو رفتگی و پریده گی ریخته و با استفاده از لایه ای نازک از این خمیر سطح دندان شما را پوشش می دهد، این پوشش باعث صاف شدن سطح دندان و یکدست شده سرتاسر آن نیز خواهد شد.

    استفاده از بلوری در کامپوزیت کردن

    خوب تا این جای کار متوجه شدید که خمیر کامپوزیت در سطح دندان هایی که نیازمند ترمیم شدن و یا درمان شدن می باشند قرار می گیرند، ولی این سئوال نیز همراه آن به وجود خواهد آمد که خوب خمیر حالتی نرم و بسیار شلی دارد، چگونه می توان به آن اعتماد کرده و مدت زمانی طولانی از آن بهره گرفت؟

    برای پاسخ به این سئوال لازم است عنوان نماییم که دندانپزشک پس از مالیدن خمیر کامپوزیت بر روی سطح دندان و یک دست کردن آن سطح، لازم خواهد داشت تا این خمیر را در سریع ترین زمان ممکن خشک نماید، برای این کار معمولا از پرتو نور بلوری یا همان به قول خودمان نور آبی بهره می گیرد. و به کمک این پرتو نور آبی و به عبارت دیگر همان بلوری است که می تواند خمیر کامپوزیت را به خوبی خشک کرده و محصولی با کیفیت و با دوام را به شما ارائه نماید.

    انواع کامپوزیت ها دندان

    در واقع باید پیش از شروع عنوان نماییم که کامپوزیت نوعی ماده رزینی به شمار می رود، به دلیل این که مواد رزینی دارای انواع چینش ذراتی متفاوتی می باشند، نام گذاری انواع آن ها نیز به همین ترتیب براساس نوع چینش ذرات آن ها نام گذاری می گردند. البته نوع و شیوه کاربری آن ها نیز در این نام گذاری این دسته بندی های آن ها تاثیرگذار می باشند. به طور کلی کامپوزیت های دندانی را به چهار دسته عمده تقسیم بندی می نمایند:

    الف) کامپوزیت ها از نوع یا مدل هیبریدی
    ب) کامپوزیت ها از نوع یا مدل مکروفیلدی
    ج) کامپوزیت ها از نوع یا مدل نانوفیلدی
    د) کامپوزیت های ISP ونیری

    این دسته بندی انواع کامپوزیت دندانی تنها به دلیل نام های متفاوت آن ها نیست و هر کدام این کامپوزیت ها دارای شیوه مصرف و استفاده ای متفاوت می باشند و نمی توان از دو تای آن ها به جای یکدیگر بهره گرفت. کلا کاربرد کامپوزیت بر روی دندان ها نوعی کاربری تزیینی به شمار می رود، و از مهم ترین دلایل استفاده از ان ها نیز ایجاد درخشندگی بر روی دندان خواهد بود. البته در استفاده از کامپوزیت برای داندان های عقبی که در اکثر اوقات برای جویدن و له کردن غذا استفاده می شوند، این کاربری بیشتر لازم خواهد داشت که نوع کامپوزیت مورد استفاده ما بر روی این دندان ها از نوع که از میزان استقامت بالاتری برخوردار است باشد.

    در ادامه تعریفی مختصر و شفاف از هر یک از این چهار مدل کامپوزیت دندانی را برای شما ارائه می دهیم:

    کامپوزیت های هیبریدی

    از نوع هبریدی بیشتر برای دندان های عقبی یا پشتی دندان ها استفاده می شود، نام این دندان ها از روی نوع کاربری ان ها در دهان گرفته شده است و به آن ها دندان های آسیاب گفته می شود، کار دندان های آسیاب در واقع همان له کردن و یا آسیاب کردن غذا می باشد.

    کامپوزیت های میکروفیلدی

    این مدل از کامپوزیت ها به دلیل داشتن شفافیت و براقیت بیشتر غالبا برای دندان های جلویی استفاده می شوند، زیرا براقیت و شفافیت برای این دندان ها است که حائز اهمیت می باشد. چرا که شما در اکثر اوقات هنگام صحبت کردن و لبخند زدن این دندان ها را می توانید مشاهده نمایید.

    به همین دلیل، داشتن شفافیت و برق زدن بر روی سطح این دندان ها می تواند مورد توجه بیشتری قرار گیرد، از سوی دیگر، مواد کامپوزیت از نوع میکروفیلدی دارای قدرت و استحکام زیادی نیز نمی باشند، به همین دلیل می توانند برای دندان های جلو مناسبت داشته باشند، چرا که ما از دندان های جلو برای جویدن و انجام کارهای سنگین بر روی غذا ها بهره برداری نمی نماییم، این را هم می توان دلیل دیگری برای استفاده از مواد کامپوزیت میکروفیلدی برای دندان های جلویی عنوان نمود.

    نکته ای که باید در رابطه با کامپوزیت های میکروفیلدی به این مطلب افزود این موضوع می باشد که کامپوزیت های میکروفیلدی هر چقدر از میزان صافی بیشتری برخوردار باشند، کمتر نیاز به پولیش دن داشته و درعین حال مدت زمان بیشتری نیز طول خواهد کشید که رنگ گرفته و زرد رنگ گردند.

    کامپوزیت های نانوفیلدی

    این ها را باید نوعی مکمل برای دو مدل نامید و این مدل از کامپوزیت ها تقریبا ترکیبی از هر دو مدل کامپوزیتی می باشند که در بالا از آن ها یاد کردیم. کامپوزیت های نانوفیلدی هم دارای میزان استحکام و مقاومت نسبتا خوبی بوده و هم این که قابلیت براقیت و درخشانی را همانند کامپوزیت های میکروفیلدی دارا می باشند.

    این مدل از کامپوزیت ها البته میزان قیمت به مراتب بیشتری را از دو مدل یاد شده داشته و می توانند هم بر روی سطوح دندان های جلویی به کار گرفته شده و هم برای دندان های عقبی یا همان آسیا به کار گرفته شوند. هم زیبایی را به دندان ها و لبخند شما اضافه کرده و هم می توانند استحکام و قدرت و استقامت را به دندان های شما بی افزایند.

    کامپوزیت های ای اس پی یا همان (ونیر های ISP):

    این مدل را باید یکی از جدیدترین و بهترین مدل های کامپوزیت دندانی نامید. از این مدل از کامپوزیت های دندانی در دوره های جدیدتری بهره برداری می گردد. نام دیگری که اصطلاحا برای کامپوزیت های ای اس پی مورد بهره برداری قرار می گیرد، کامپوزیت های سرامیکی می باشد.

    علت نام گذاری کامپوزیت های دندانی آی اس پی به کامپوزیت های سرامیکی را باید استفاده از ذرات سرامیکی در این مدل از کامپوزیت ها خاطرنشان کرد. همین استفاده از ذرات سرامیکی در کامپوزیت های دندانی آی اس پی باعث شده است تا این نسل جدید از کامپوزیت ها از قدرت، استقامت، و ثبات رنگ به مراتب بالاتری برخوردار گردیده و محصول حاصل از استفاده آن ها بر روی دندان ها چیزی به مراتب شبیه به لمینت های سرامیکی از کار در خواهد آمد.

    رنگ طبیعی کامپوزیت دندانی

    می توان از رنگ های متنوعی بر روی کامپوزیت های دندانی بهره گرفت و همین رنگ ها نیز البته تا حد بسیار زیادی می توانند به زیباتر سازی محصول نهایی کمک شایانی نمایند. معمولا مشتری ها تمایل دارند تا از طیف های رنگ سفید برای دندان های آن ها استفاده شود زیرا رنگ طبیعی دندان های انسان سفید بوده و همین استفاده از رنگ سفید باعث خواهد شد تا کمتر افراد متوجه کامپوزیت بودن دندان های آن ها گردند. معمولا رنگ سفید یخچالی بهترین و پر کاربرد ترین رنگ از میان رنگ های متنوع کامپوزیت های دندانی خواهد بود.

    منبع: مجله اینترنتی خریدار