جدیدترین مقالات

    Blog detail

    آنچه که باید در مورد واکسن کرونا باید بدانید
    1400/3/19

    آنچه که باید در مورد واکسن کرونا باید بدانید

    واکسن پدیده ای جدید به شمار نمی رود، بیش از دویست سال است که ما با موضوع واکسن آشنا شده و در رابطه با آن پیشرفت های بسیار زیادی را پشت سر گذارده ایم. واکسن کرونا نیز یک واکسن به شمار رفته و با سایر انواع واکسن ها دارای نقاط مشابه بسیار زیادی می باشد. در کل باید گفت برای بیماری های دارای قدرت همه گیری بسیار زیاد لازم است واکسن را بهترین و ایده آل ترین روش در استراتژی های باز دارنده خود در نظر بگیریم.

    نحوه عملکرد واکسن کرونا به چه صورتی می باشد؟

    در حقیقت واکسن ها نوعی و یا شکلی از و یروس را وارد بدن بیمار می نمایند، نوع این ویروس حتما ضرورت دارد که از ویروس خود بیماری مورد نظر بوده تا براساس مکانیزم های خاص بدن، سلول های مبارزه کننده بدن این نوع از بیماری را شناسایی کرده و خود را به منظور مبارزه با این نوع از ویروس آماده نموده و نقاط ضعف و قدرت آن را به خوبی بشناسند.

    اگر بخواهیم تعریفی علمی از این فرآیند ارائه نماییم بهترین تعریف به این صورت می باشد که واکسن ها در حقیقت نوعی ضعف شده تر از عامل بیماری ای خاص می باشند که به سیستم دفاعی بدن ما اجازه می دهند تا نوع و شیوه مبارزه با آن ویروس خاص را در حاقظه خود ذخیره نموده تا در صورت بروز و یا مواجه با عوامل بیماری زای آن نوع بیماری خاص، بدن به خوبی شیوه های مبارزه و برخورد با آن ویروس را بشناسد.

    میزان ایمنی واکسن کرونا تا به چه میزان می تواند برآورد گردد؟

    باید بدانیم که هر نوع واکسنی قبل از عمومیت یافتن و مورد تزریق عموم قرار گرفتن، لازم است یک سری مراحل را پشت سر گذارده و پس از سر بلند بیرون آمدن از این مراحل عنوان واکسن آن بیماری خاص را پیدا نماید، به همین ترتیب، واکسن کرونا نیز از این شرایط مستثنی نبوده و تمامی این مراحل را لازم می باشد تا پشت سر بگذارد.

    مراکز جهانی ای که وظیفه آن ها تایید و مراقبت کردن از سلامت انسان های روی زمین می باشد، وظیفه خود می داند که به خوبی گزارش ها و یا حتی به صورتی مستقیم مراحل انجام این آزمایش ها را زیر نظر گرفته و پس از تایید شدن آن اقدام به استاندارد اعلام شدن آن واکسن خاص خواهد نمود.

    آیا واکسن کرونا که با سرعتی بسیار بالا تولید شده است،

    می تواند تمامی مراحل این آزمایش ها را با سر بلندی پشت سر گذارده باشد؟

    علت اصلی موفقیت در سرعت عمل در تولید و توزیع واکسن کرونا را می توان در نیاز اساسی ای که بشر به این واکسن داشته است، به علت بروز مشکلات بسیار زیادی که رواج بیماری کرونا برای سرتاسر جهان بشریت به دنبال داشته است، موجب گردیده است تا سرمایه گذاری بسیار بالایی برای دست یابی به این نوع از واکسن صورت گرفته و تیم های پزشکی بسیار زیادی در این زمینه اقدام به تحقیق و بررسی نمایند، علت اصلی سریع ساخته شدن واکسن فوق را باید دقیقا همین عامل معرفی نمود.

    کدام واکسن می تواند برای افراد مناسب باشد؟

    لازم است به شدت و سرعت تکثیر این بیماری اشاره داشته و از آن جایی که تاکنون این بیماری به تمامی واکسن ها عکس العملی سریع را نمایش داده است، این گونه به این پرسش پاسخ داد که از آن جایی که نیاز شما به واکسن به مراتب بیشتر از آن چیزی است که شما تصور آن را دارا می باشید، باید اعلام نماییم که بهترین واکسن برای افراد همان واکسنی است که در سریع ترین زمان ممکن به افراد تزریق گردد.

    واکسن کرونا و مدل های جدید بیماری کرونا

    از آن جایی که واکسن های معرفی شده تاکنون تقریبا قادر به ایجاد دیوار حفاظتی ای با شرایط مختلف می باشند، لذا باید اعلام داشت که برای هرگونه نوع و مدلی از این بیماری فقط فقط تزریق واکسن از هر نوع و مدلی است که می تواند ایمنی به دنبال داشته باشد.

    در سرتاسر جهان پزشکان و متخصصان بسیار زیادی در حال بررسی انواع این بیماری بوده و در صورتی که یک واکسن به نوع خاصی ای از این بیماری بی تاثیر باشد، در این صورت پزشکان سعی می کنند تا از ترکیبی از این انواع واکسن ها برای ایجاد تاثیرگذاری بیشتر بر روی آن نوع از بیماری خاص بهره بگیرند.

    تنها توصیه ای که می توان به افراد برای بیشتر شدن تاثیر مقابله با این بیماری داشت این است که تا آن جایی که می توانید هر چه سریع تر واکسینه شوید، و تمهیدات پیشگیری از این بیماری را جدی بگیرید، تا این بیماری کم خطر شده و هر چه سریع تر از جوامع بشری با کمترین میزان خسارات ممکن رفع گردیده و دوباره جهان شرایط عادی خود را پیدا نماید.

    واکسن کرونا نخست به کدام دسته از افراد تزریق گردد؟

    باید بدانیم که تعداد واکسنی که تاکنون تولید شده است به هیچ عنوان برای تمامی افراد کفایت ننموده و لازم است به افراد براساس اولویت بندی های خاصی ای تزریق گردد. به همین جهت تقریبا در سرتاسر جهان این اولویت بندی ها صورت پذیرفته و مراحل اولیه تزریق واکسن به گروه های مهم آغاز شده است.

    در تمامی کشور ها گروه پزشکان و پرستاران در رده اول اهمیت قرار داشته و به عنوان گروه نخست هدف، مورد تزریق واکسن مطبوع قرار گرفته اند.پس از گروه هدف اول که لازم است در مراحل اولیه تزریق مورد تزریق قرار گیرند، در مرحله دوم افرادی که دارای مشکلات ایمنی بدن می باشند، و افراد مسن در مرحله اول و اولویت تزریق قرار خواهند گرفت.

    افرادی که ممکن است بیش از سایرین در خطر مواجه با این بیماری قرار داشته و یا این که بدن آن ها توانایی مقاومت به میزان مناسب در برابر این بیماری را دارا نمی باشند دارای اولویت خواهند بود. افراد مسن و افرادی که از مشکلات و بیماری این مرتبط با سیستم ایمنی بدن رنج می برند همگی باید برای تزریق واکسن در اولویت قرار گیرند.

    کدام دسته از افراد بهتر است مورد تزریق واکسن کرونا قرار نگیرند؟

    البته اولویت اولیه تاکید بر تزریق واکسن می باشد، ولی ممکن است برخی از افراد با این واکسن مشکل پیدا نمایند، به علت زود به بازار آمدن این واکسن ها، به خوبی تمامی شرایط برای این واکسن ها مورد آزمایش قرار نگرفته و ممکن است برخی از افراد نسبت به این واکسن آلرژی پیدا نمایند. و یا این که برای برخی از افراد عوارض جانبی ای ایجاد نماید. این دسته از افراد عبارتند از:

    - افرادی که در سابقه پزشکی خود مواردی همچون آلرژی نسبت به هر یک از مواد مورد استفاده قرار گرفته در ساختار این واکسن را دارا باشند.

    - دسته دیگری که بهتر است این واکسن به آن ها تزریق نگردد، افرادی هستند که همین الان علائم مثبت کرونا را دارا باشند. (این دسته از افراد بهتر است پس از بهبودی واکسن خود را تزریق نمایند).

    افرادی که قبلا بیماری کرونا را تجربه کرده اند نیز لازم است تا واکسن تزریق نمایند؟

    قطعا، افراد مبتلا شده به بیماری نیز بهتر است این واکسن را تزریق نمایند. باید عنوان نماییم که نمی دانیم سطحی از ایمنی ای که در بدن آن ها علیه این بیماری به وجود آمده است ایا برای مبارزه با این بیماری کفایت می نماید یا خیر، به همین منظور توصیه می شود که افراد مبتلا شده به این بیماری نیز این واکسن را تزریق نمایند.

    مادران کودکان شیر خوار با واکسن کرونا

    از آن جایی که این واکسن بسیار زود و بدون پشت سر گذاری مراحل آزمایشی کافی به بازار ارائه شده است، آزمایش های مرتبط با تمامی گروه ها بر روی آن ها صورت نپذیرفته و به همین جهت، توصیه ای در رابطه با واکسن در رابطه با مادران دارای کودکان شیر خوار وجود ندارد. در صورتی که مادر جزء کادر درمانی باشد، لازم می باشد تا مورد تزریق قرار گیرد، ولی هنوز برای مادران ساده و عادی چندان توصیه ای ارائه نشده و نمی توان برای آن ها تضمین کرد که دچار مشکل و عوارض جانبی نمی گردند.

    واکسن کرونا برای کودکان

    از آن جایی که وضعیت سلامت و مقاومت در برابر بیماری کودکان با بزرگسالان متفاوت می باشد، و به علت زود تر از موعد به بازار آمدن این واکسن، هنوز آزمایش های نهایی در رابطه با تاثیرات بر روی کودکان این واکسن به خصوص کودکان زیر 16 سال مورد بررسی قرار نگرفته است. برای دستیابی به نتایج دقیق بهتر است آزمایش های بیشتری در این ارتباط به انجام رسیده و نتایج دقیق تری به دست آید، هنوز برای بررسی وضعیت کودکان و خردسالان اطلاعات در دسترس و موجود ناچیز بوده و نمی توان به آن ها چندان اتکا نمود.

    کوواکس (Covax) چیست؟

    کوواکس در حقیقت یک سازمان جهانی و زیر شاخه ای از سازمان جهانی یونیسف می باشد. این سازمان در کنار سازمان بهداشت جهانی وظیفه قرار دادن واکسن های درست و استاندارد را به تمامی افراد در اختیار داشته و وظیفه اصلی توزیع واکسن به خصوص در کشور های فقیر بر عهده این سازمان می باشد.

    از آن جایی که این بیماری یک بیماری همه گیر می باشد، به همین جهت به منظور توسعه ایمنی در برابر این بیماری در سطحی جهانی، لازم می باشد تا بیماری از سرتاسر جهان جمع آوری شود، به همین منظور، این سازمان وظیفه دارد تا کشورهای کمتر توسعه یافته را در جهت توزیع واکسن یاری نموده و به آن در سریع ترین زمان ممکن واکسن را برساند.

    اطلاعات نادرست در مورد واکسن کرونا در دنیای مجازی

    به هر صورت یکی از مشکلات اصلی رسانه های اجتماعی و فضای مجازی انتشار اطلاعات غیر موجه می باشد. این موضوعی بسیار جدی است که در صورت عدم برخورد مناسب با این وضعیت می تواند حتی موجب شیوع توهم در رابطه با این واکسن نیز گردد. در صورتی که این اطلاعات غلط گسترش پیدا نماید، می تواند باعث رعب و وحشت افراد شده و در نتیجه آن موجب شود تا عده ای از واکسن زدن خودداری نمایند.

    به همین منظور به شما توصیه می نماییم که اطلاعات درست و دقیق را از سایت های معتبر و رسمی در این ارتباط همچون سایت یونیسف و یا خود بهداشت جهانی جستجو نموده و به سایت های غیر موجه و دارای مشکلات مختلف در این ارتباط مراجعه ننمایید.

    آیا واکسن کرونا بر روی دی ان ای های انسانی تاثیرگذار می باشد؟

    لازم است عنوان شود از آن جایی که واکسن کرونا پس از تزریق شدن با ام آر ای سلول های شما ارتباط پیدا کرده و وارد سلول شما گردد، باید گفت این مواد تزریق شده از طریق واکسن تنها به مدت سه روز در داخل سلول شما باقی مانده و پس از آن بدون وارد شدن به هسته سلول از بین می روند، ساختارهای دی ان ای بدن شما داخل هسته سلول قرار دارند، از آن جایی که این مواد وارد ساختار هسته سلول نمی شوند، پس قطعا می توان ادها کرد که واکسن کرونا هیچ گونه تاثیری بر روی دی ان ای سلول شما نخواهد داشت.

    آیا تنها واکسن زدن می تواند از من و خانواده من در برابر ویروس کرونا محافظت نماید

    باید گفت به هیچ عنوان این گونه نیست، از آن جایی که هنوز جوانب مختلف این واکسن و حتی خود ویروس کرونا به خوبی شناسایی نشده است، نمی توان به طور قطع این پرسش شما را پاسخ داد. ولی توصیه می شود که حتما واکسن را زده و پس از آن نیز تمامی توصیه های ایمنی را به خوبی جدی گرفته و تا آن جایی که امکان دارد از توصیه های بهداشتی پیروی نمایید.

    منبع: مجله اینترنتی خریدار