جدیدترین مقالات

    Blog detail

     راهنمای استفاده از انواع مواد کامپوزیت دندان
    1400/2/26

    راهنمای استفاده از انواع مواد کامپوزیت دندان

    یکی از شاخه های خدمات و محصولاتی که شرکت فروشگاهای تجهیزات دندانپزشکی به مشتریان و همکاران پزشک ارائه می دهد ارائه مواد مرتبط و لازم مربوط به کامپوزیت دندان می باشد. از جمله رایج ترین مواد کامپوزیتی که در سطح بازار ایران اقدام به ارائه آن ها می نماید می توان از انواع کامپوزیت هایی همچون:

    • کامپوزیت گرادیا
    • کامپوزیت ونیر ips
    • کامپوزیت جیانیال
    • کامپوزیت دنفیل
    • کامپوزت سولافیل

    و مواردی دیگر از این دست نام برد که در عرصه ارائه خدمات دندانپزشکی هم بسیار پر طرفدار و مناسب بوده و هم این که علاوه بر داشتن کیفیت بالا می تواند به خوبی باعث جلب رضایت مشتریان نیز شده اند. این محصولات دارای استانداردهای روز جهان بوده و تقریبا همگی آن ها از جمله محصولات شرکت های بسیار خوش نام و معتبر جهانی نیز می باشند. در ادامه قصد داریم تا توضیحاتی مختصر را در ارتباط با هر یک از این مواد ارائه نماییم.

    کامپوزیت گرادیا

    یکی از معروف ترین و بهترین انواع کامپوزیت های دندانی ای که در ایران از سوی دندانپزشکان مورد استفاده به صورتی پرتکرار قرار می گیرد استفاده از کامپوزیت گرادیا می باشد، این محصول از جمله محصولات بسیار پرطرفدار در میان کامپوزیت ها به شمار رفته و تولید آن در کشور ژاپن که یکی از پیشرفته ترین و بهترین تولید کنندگان محصولات کامپوزیتی در سرتاسر جهان به شمار می رود صورت می پذیرد.

    کیفیت و میزان رضایت مشتری از استفاده از این مدل کامپوزیت در طی سالیان اخیر موجب شده است تا مردم با آن ها آشنایی بیشتری پیدا کرده و همین تکرار موفق استفاده از این محصول در ضمن موجب افزایش میزان شناخته شدگی این محصول در میان عامه مردم نیز گردیده است. این امر خود باعث شده است تا بیشتر مشتریانی که به سراغ دندانپزشکان جهت امر کامپوزیت کردن دندان خود می روند، در همان ابتدا سعی به زبان راندن نام همین کامپوزیت گرادیا خواهند کرد.

    انتخاب کامپوزیت گرادیا برای دندان بیمار

    انتخاب نوع کامپوزیت برای یک مشتری در اکثر موارد به انتخاب پزشک که آن هم براساس نوع سایه های رنگ کامپوزیت ها و دندان های فرد صورت می پذیرد بستگی خواهد داشت. البته نظر بیمار نیز در این میان بی ارتباط نمی باشد، ولی در کل در انتخاب کامپوزیت های ژاپنی بیشتر سعی می شود روی سایه رنگ ها بیشتر از سایر موارد جانبی دیگر تاکید ورزید.

    در کل کامپوزیت ها برای قرار گرفتن روی دندان ها و در دهان افراد چندان مشکل ساز نبوده و دارای مراحل پیچیده و سخت نیز نمی باشند. آن ها این قابلیت را دارا می باشند تا بدون آن که به دندان های دیگر یا جانبی و یا حتی لثه فرد و حتی سلامت دهان فرد اسیبی وارد نمایند، به راحتی روی دندان های نیازمند درمان قرار گرفته و در کنار این دلیل نیز، نسبت به رقبای اروپایی بازارهای جهانی خود دارای قیمتی به مراتب کمتر و کیفیتی تقریبا همتراز و برابر می باشد، البته برخی نیز ادعای برتری این محصولات ژاپنی نسبت به سایر محصولات مشابه اروپایی را نیز داشته اند.

    خصوصیات بهره گیری از کامپوزیت گرادیا

    در ارتباط با خصوصیات و ویژگی های بهره گیری از کامپوزیت گرادیا لازم است در این جا این نکته را ذکر نماییم که در کل این پزشک است که می تواند بنا به شرایط و ویژگی های دهانی و دندانی فرد نظر دهد که از چه نوع کامپوزیتی لازم است برای هر بیماری استفاده گردد. ولی در کل کامپوزیت دندانی گرادیا به علت داشتن برندی معتبر، کیفیتی مطلوب، برخورداری از سایه رنگی متنوع و بسیار با کیفیت از جمله اولیه ترین انتخاب ها به شمار خواهد رفت.

    کامپوزیت گرادیا چه نوع کامپوزیتی به شمار می رود

    کامپوزیت گرادیا در دسته بندی های انواع کامپوزیت چهارگانه از نوع میکروهیبرید به شمار رفته و البته از نظر نوع بکارگیری و استفاده و کاربرد نیز از جمله کامپوزیت های دندانی با دوام و دارای کیفیت برتر به شمار رفته که درعین حال دارای میزان دوام عالی و البته در کنار آن نیز ظاهری طبیعی می باشند که به میزان بسیار زیادی کاملا شبیه دندان های طبیعی شما شده و تقریبا تشخیص آن از دندان های طبیعی شما کاری غیر ممکن برای افراد عادی خواهد بود.

    ویژگی های منحصر به فرد کامپوزیت گرادیا

    ویژگی های منحصر به فردی که به خود کامپوزیت گرادیا مربوط می باشند عبارتند از:

    ساختار کامپوزیت گرادیا در واقع انعکاسی از ظاهر دندان های طبیعی خود فرد است که در این کامپوزیت ژاپنی منعکس شده است:

    مدت ها است که مهندسان سازنده دندان ها و کامپوزیت ها به این حقیقت پی برده اند که هر چقدر بیشتر و بیشتر اقدام به بررسی ویژگی های دندان ها از نظر پرتوهای نوری ای که رنگ های آن ها را به صورتی طبیعی نشان می دهد به پردازنده می توانند به میزان به مراتب بیشتری مواد ترمیمی را در قالب هایی با شباهتی بیشتر از دندان های مصنوعی قدیمی تر و یا مدل های کامپوزیت قبلی ارائه نمایند. در نوع کامپوزیت گرادیای ژاپنی این امر توانسته است به بهترین شکل ممکن خود را نشان دهد.

    ساختار کامپوزیت گرادیا

    مهندسان ژاپنی موفق شده اند تا در این اثر، در ساختار کامپوزیت گرادیا بتوانند یک ماتریس میکروفیلدی رزین مانند را با استفاده از ترکیبات و درهم آمیزی مواد مختلف که از مهم ترین آن ها می توان به سیلیکا ها فیلرهایی اشاره داشت که از قبل پلیمر شده (pre-polymerised) ساخته می شوند.

    البته در ساخت آن ها از دقت و حساب و کتاب بسیار دقیق و ریزی بهره گرفته می شود، مقادیر استفاده از هر ماده به صورتی با حساب و کتاب در آن ها استفاده شده است. در هنگام اضافه کردن هر ماده، این عمل به صورتی انجام می گیرد تا به میزان مواد قبلی ای که قبلا در قالب ریخته شده است اضافه شده و ترکیب آن ها را برهم نزند.

    همین ترکیب کردن مواد با دقت بالا باعث شده است تا در صورت تغییر اندازه های مواد در این ترکیب کامپوزیتی ساختار کلی تغییر نکرده و شکل چند وجه دندان های طبیعی را در آن حفظ نماید. استفاده از مواد سیلیکنی در ضمن باعث می شود تا محصول نهایی دارای براقیت و انعکاس داخلی بسیار بالایی بوده و در هنگام نصب شدن روی دندان ها درخشانی و براقیت بسیاری را نیز به ظاهر و دهان و دندان های شما ببخشد.

    کامپوزیت ژاپنی گرادیا برخوردار از سایه های رنگی متنوعی

    یکی از ویژگی هایی که حتما باید برای ارائه دادن رنگ طبیعی و هماهنگ با دندان های طبیعی کامپوزیت های دندانی از آن برخوردار باشند را باید این موضوع دانست که کامپوزیتی که در داخل دهان بیمار قرار می گیرد برای آن که بتواند طبیعی جلوه نماید باید سایه های رنگی آن مطابق با چهت های چند وجهی آن هماهنگی زیادی داشته و در کنار آن نیز از تکنیکی رنگی چند سایه ای برخوردار باشد.

    در این مدل کامپوزیت سازندگان سعی دارند تا سایه های رنگی به کار گرفته شده در آن ها از نظر رنگ، کروما، میزان شفافیت کاملا قادر به تطبیق دادن خود با دندان های طبیعی بوده و حاصل کار نیز لازم است کاملا هماهنگ با دندان های طبیعی به نظر برسد.

    کامپوزیت گرادیای ژاپنی در واقع یک کامپوزیت بلند مدت محسوب می گردد

    تاکنون به جنبه تطبیق پذیری رنگی و ظاهر زیبای این محصول و یا به قول معروف کامپوزیت دندانی اشاره داشتیم، اما باید به جنبه ای بسیار مهم دیگر از این مدل کامپوزیت دندانی نیز اشاره داشت، این مدل کامپوزیت از میزان دوام بسیار بلند مدتی نیز برخوردار می باشد.

    در واقع هدف هر فردی برای هزینه های که برای دندان خود انجام می دهد همواره تلاش دارد تا محصولی را مورد استفاده قرار دهد که دارای میزان استحکام و ماندگاری بالایی نیز باشد. در واقع لازم است در این جا قید نماییم که کامپوزیت دنانی گرادیای ژاپنی یکی از بادوام ترین و مقاوم ترین انواع کامپوزیت نیز در نوع خود به شمار می رود.

    ویژگی ها مهم کامپوزیت گرادیا

    • قابلیت پولیش شدن بسیار زیاد در کامپوزیت گرادیا

    یکی از ویژگی های بسیار مهمی که کامپوزیت های دندانی لازم است از آن بهره مند باشند، قابلیت همین پولیش پذیری آن ها می باشدف زیرا این قابلیت به آن ها اجازه خواهد داد تا به خوبی پس از مدتی که از بکار گیری آن ها گذشته و کهنه شدند، به راحتی و تنها با کمک همین قابلیت پولیش پذیری بتوان به آن ها رنگ و جلایی بسیار مناسب بخشیده و هر از چند گاهی حس تازگی و چهره ای براق را مجددا به آن ها بخشید.

    • میزان استحکامی بالا و همچنین انعطاف پذیری زیاد

    دندان ها به میزان بسیار زیادی در داخل دهان تحت فشار خم شدگی قرار گرفته و تحت نیروهای سایش کننده بسیار زیادی نیز قرار خواهند داشت، به همین دلیل لازم خواهد بود تا از میزان استحکام زیادی برخوردار باشند. خوشبختانه این مدل کامپوزیت ژاپنی از استحکام بالایی برخوردار بوده و به صورتی و از موادی ساخته شده است که علارغم برخورداری از میزان استحکام بسیار زیاد، در عین حال نیز از موادی انعطاف پذیر ساخته می شوند.

    • برخورداری از میزان مقاومت بسیار زیادی در برابر فرسایش

    یکی از مواردی که دندان ها بسیار از آن آسیب می پذیرندف قرار داشتن در محیطی است که میزان خاصیت فرسایش در آن ها تا حد بسیار زیادی بالا می باشد. علت اصلی پوسیدگی و از بین رفتن دندان های طبیعی افراد نیز دقیقا همین مطلب می باشد.

    به همین خاطر، موادی همچون کامپوزیت ها نیز که بر روی سطح دندان های طبیعی شما قرار می گیرند، با همین ویژگی سر و کار داشته و مرتبا تحت فشار نیرو های فرسایش دهنده موجود در دهان و یا نیروهایی که از طرف مواد خارجی وارد می شوند، قرار خواهند داشت. از روی همین مسائل است که لازم است برای کامپوزیت های که قرار است در دهان یک انسان زنده قرار گیرند، بهتر است تمهیداتی در نظر گرفته شود تا میزان مقاومت آن در برابر عوامل ایجاد کننده فرسایش نیز به همین نسبت زیاد باشد.

    • قابلیت درمان با نور در کامپوزیت گرادیا

    کامپوزیت ژاپنی گرادیا معمولا با استفاده از هالوژن، کوارتز و همچنین پلاسما و حتی نور در داخل دهان فرد نصب گردیده و به دلیل استفاده از همین مواد استاندارد برای نصب شدن در داخل دهان افراد است که میزان تغییرات رنگی ان در طی زمان به میزان حداقلی ممکن خود بوده و البته پس از نصب نیز در صورت بروز مشکل می توان در اکثر موارد مشکلات آن را تنها با استفاده از بلو ری BLUE-RAY حل و فصل نمود.

    • استفاده از روش رادیو پگ یا همان پرتو بند (Radiopaque)

    البته می توان از روش هایی همچون رادیو پگ یا همان پرتو بند نیز برای تغییر حجم جذیی و یا ترمیم کردن دندان ها در برخورد با مشکلاتی همچون انواع مشکلات از نوع III، IV، همچنین V از این روش استفاده نموده و به بهترین شکل ممکن بتوان مشکلات متنوع از آن جمله مشکلات خلفی را نیز برای دندان ها برطرف ساخت.