جدیدترین مقالات

    Blog detail

    ویژگی های ساختار کامپوزیت ips و کامپوزیت توکویاما
    1400/3/15

    ویژگی های ساختار کامپوزیت ips و کامپوزیت توکویاما

    کامپوزیت ips یکی از رایج ترین و پر مشتری ترین و در عین حال پر کاربردترین مدل های کامپوزیت در سرتاسر جهان به شمار می رود. این محصول به قدری دارای اهمیت و کارکرد بالا می باشد که حتی آن را جزیی از چهار دسته بندی اصلی کامپوزیت ها قرار داده اند.

    در ساختار کامپوزیتی این محصول تلاش داشته اند تا از تعدادی از ذرات سرامیکی بهره بگیرند، همین استفاده از ذرات سرامیکی در ساختار این محصول باعث شده است تا ترکیب نهایی آن به کلی از سه مدل دیگر کامپوزیت سازی دندان در سرتاسر جهان متفاوت گردیده و آن را تلاش دارند تا در دسته ای جداگانه جای دهند.

    استفاده از ذرات سرامیک در این محصول موجب گردیده است تا این محصول یکی از بهترین و با کیفیت ترین مدل های کامپوزیت در سرتاسر جهان نام گرفته و حتی برای آن زیرشاخه هایی متفاوت و مجزا را نیز در نظر بگیرند.

    کامپوریت ips

    در کل در رابطه با کامپوزیت ips باید این نکته را متذکر شد که علت اصلی متفاوت بودن این مدل از کامپوزیت بهره داشتن از یک ترکیب خاص ساختاری و همچنین دارا بودن شرایط ویژه مخصوص به خود از نظر فیزیکی نیز می باشد. کامپوزیت IPS را لازم است به عنوان تنها کامپوزیتی معرفی کرد که می تواند در کنار ترمیم نمودن بافت ها به کمک ذرات سرامیکی خود شکل و فرمی بسیار زیبا را نیز به دندان های شما بخشیده و به صورتی هر چه بهتر آن ها را بیش از پیش زیبا سازد.

    نکته قابل ذکر در رابطه با کامپوزیت IPS علاوه بر مواردی که در پاراگراف های قبلی عنوان شد، این است که این مدل کامپوزیت می تواند به راحتی هم برای دندان های جلو یا همان قدامی به کار گرفته شده و هم به راحتی برای دندان های پشتی یا همان خلفی مورد بهره برداری قرار گیرد.

    ویژگی های سرامیکی در ساختار کامپوزیت IPS 

    کامپوزیت IPS در واقع نسل جدیدی از کامپوزیت ها به شمار می روند که ویژگی اصلی آن ها همان گونه که در بند های قبلی عنوان داشتیم بهره گیری از ذرات سرامیکی در ساختار و چهارچوب پایه ای خود می باشد.

    این اضافه کردن ذرات سرامیکی به محصولات دامه کامپوزیت IPS بی دلیل نبوده است، بزرگ ترین و اولین هدف از به کار گیری این ذرات در داخل ساختار کامپوزیت های نوع IPS افزایش میزان استحکام آن در برابر نیروهای خمش دهنده و سایش گر می باشد.

    خاصیت مقاومت پذیری در کامپوزیت ips

    البته در کنار این مزیت بزرگ، مزیتی دیگر با اهمیتی در مراتب پایین تر نیز در ان گنجانده شده است، و آن مزیت چیزی نیست به جزء بهره گیری از خاصیت مقاومت بیشتر در برابر رنگ پذیری، در کل تقریبا این خصوصیت را برای تمامی انواع کامپوزیت معرفی شده در این مقاله داشته ایم، ولی لازم می باشد تا یک نکته را در این جا به این مطلب بی افزاییم که کامپوزیت های IPS در واقع بیشترین میزان مقاومت در برابر رنگ پذیری را از میان تمامی انواع دیگر کامپوزیت دارا می باشند.

    براقیت و جذابیت کامپوزیت ips

    از مزایای دیگر کامپوزیت IPS می توان به خاصیت بهره گیری از براقیت و جذابیت بالاتر آن ها می باشد در این جا نیز لازم است تا متذکر شویم که تقریبا تمامی مدل های دیگر کامپوزیت ها نیز از این امتیاز برخوردار می باشند، ولی با این وجود، این خاصیت به دلیل برخورداری مواد سرامیکی از براقیت و درخشانی بسیار بالا، تنها با به کار گرفتن شدن ذرات سرامیکی به مواد ترکیب اولیه کامپوزیت های IPS به آن ها افزوده شده تا علاوه بر میزان براقیتی که در مواد کامپوزیتی وجود دارد، به دلیل وجود همین مواد سرامیکی این خاصیت به کامپوزیت های IPS نیز افزوده گردد.

    همان گونه که در بند قبلی این مورد را شرح دادیم، به دلیل همین به کار گرفته شده و بهره گیری از ذرات سرامیکی در داخل ساختار اولیه کامپوزیت های IPS، این ترکیب توانسته است تا نسبت به سایرانواع کامپوزیت ها از حالت مات گونه ای که در داخل ساختار کامپوزیت های دیگر وجود داشته تا میزان زیادی کاهش یافته و به همین میزان با بکار گیری مواد سرامیکی یا همان ذرات سرامیکی در ساختار این مدل از کامپوزیت ها توانسته ایم تا حد زیادی به میزان درخشندگی آن ها اضافه کرده و از میزان کدر بودن طبیعی آن ها بکاهیم.

    این بند نیز تا حدود بسیار زیادی به همان مورد بالایی بستگی خواهد داشت، یعنی به دلیل استفاده از ذرات سرامیکی در مواد اولیه ساختارهای اصلی کامپوزیت های IPS، ما موفق شده ایم تا علاوه بر درخشندگی و براقیت و افزایش استحکام و سطح پالیش پذیری بالای این محصول، به آن به کمک همین افزایش خاصیت های فیزیکی توانایی افزایش میزان زیبا سازی، و همچنین ترمیم مشکلات دندانی بیماران مراجعه کننده را به صورتی موفقیت آمیز صورت بخشیم.

    ساختار اولیه کامپوزیت ips

    ساختار اولیه آن ها هر چند که خود نوعی مستقل از چهار شاخه اصلی دسته بندی های کامپوزیت ها در بازار جهانی امروز به شمار می روند، ولی شباهت های زیادی نیز در عین حال با سه دسته دیگر این دسته بندی ها دارا می باشند، از جمله مهم ترین این شباهت ها را باید بهره گیری از ساختار میکرو هیبریدی در ساختار اولیه آن که به آن ذرات سرامیک نیز افزوده شده است نامید.

    باید در این جا اشاره نماییم که این محصول به دلیل به کار گیری و استفاده از ذرات سرامیکی در ساختار اولیه خود ترکیبات پایه ای و فیلر های مخصوص به خود را دارا می باشد، در کل به کمک استفاده از سرامیک در ساختار اولیه، توانسته ایم محصولی دقیقا مشابه با IPS امپیرس را تولید نماییم. (IPS Empress)

    یکی از انواع بسیار کامپوزیت های IPS که استفاده از آن ها بسیار رایج و متداول می باشد، استفاده از کامپوزیت های Dentin می باشد، این مدل از کامپوزیت به دلیل بهره گیری از اپسیتی بسیار زیاد که واقعا از مزایای بسیار بزرگ این محصول نیز به شمار می رود، از میزان کرومای تقریبا بالایی برخوردار بوده و در مقایسه با یکی دیگر از انواع کامپوزیت دیگر از این شاخه تحت عنوان کامپوزیت Enamel قادر به خلق سایه رنگی بسیار زیباتر و متداول تر و برخوردار از طیف های رنگی بیشتر نیز شده اند.

    خصوصیات کامپوزیت IPS

    یکی از معروف ترین زیر شاخه های کامپوزیت های IPS همان کامپوزیت Enamel  می باشد که بالاتر به آن اشاره ای داشتیم. این مدل از کامپوزیت IPS خود به دلیل برخورداری از میزان ترنسلوسنسی تقریبا زیادی که در خود دارا می باشد، می تواند ظاهر خود را کاملا با دندان های طبیعی مشابهت سازی نموده و به قول معروف جلوه ای کاملا طبیعی را از خود به نمایش بگذارد.

    البته همین کامپوزیت مدل Enamel در کنار این موارد از مزیت دیگری نیز برخوردار می باشد و آن این نکته است که علاوه بر زیباسازی دندان ها می تواند تا حد تقریبا بالایی کمی از خوردگی های سطحی دندان ها را نیز برای ما ترمیم نماید.

    به کمک ساختار و ذرات عالی ای که در نسل کامپوزیت IPS به کار گرفته شده است، این محصول دارای دامنه عمر مفید تقریبا بالایی بوده که محدوده آن بین 3 تا 5 سال خواهد رسید، علاوه بر این، در صورت نگهداری درست و اصول و انجام خدمات مناسب بر روی این کامپوزیت ها شما می توانید طول عمر مفید آن را تا 6 سال نیز افزایش دهید.

    نکته ای که در این جا می توان به آن اشاره داشت این است که می توان به کمک بهره گیری از موادی خاص و استفاده از آن ها در ترکیب این مدل از کامپوزیت باعث شد تا میزان ترنسلوسنسی بسیار بالای این کامپوزیت را مجددا در حدی چشمگیر افزایش داد.

    رنگ های خاصی کامپوزیت ips

    نکته دیگری که در رابطه با کامپوزیت های IPS می توان به آن اشاره کرد این است که این کامپوزیت دارای رنگ های خاصی است که به میزان بسیار زیادی به رنگ های طبیعی دندان ها شباهت دارند، از جمله این رنگ ها دیرکت دنتین مخصوص عاج دندان ، مدل دیگر از این رنگ ها دیرکت دنتین مخصوص مینای دندان، دیرکت ترانسپرنت شفاف و در نهایت دیرکت افکت می باشد که هر یک دارای فرمول و موارد خاص به خود می باشند.

    موارد بهره برداری و استفاده از کامپوزیت های IPS را می توان به بکارگیری ان ها در ترمیم دندان های خلفی، ترمیم دندان های قدامی، ترمیم محل و قسمت گردنه دندان ها، اصلا موقعیت و وضعیت دندان هایی که در محلی مطلوب قرار ندارند. و در نهایت نقش آن در تکمیل کامپوزیت های ونیری را می توان از جمله موارد مصرف بسیار پر کاربرد این محصول بر روی دندان های طبیعی معرفی کرد.

    کامپوزیت ژاپنی توکویاما (Tokuyama)

    کامپوزیت دندانی توکویاما ساخت کشور ژاپن یکی از بهترین و کامل ترین مدل های کامپوزیت مخصوص مدل های ژاپنی به شمار می رود. این محصول کامپوزیتی نوعی ترمیم گر بسیار ایده آل به شمار می رود که قادر می باشد تا به صورتی مستقیم هر نوع مشکلی یا بیماری دندانی را درمان نماید. می توان از این مدل کامپوزیت برای هر دو مدل دندان خلفی و همچنین دندان های قدامی بهره گرفته و حتی می توان به جرات ادعا داشت که تنها با استفاده از همین کامپوزیت شما قادر خواهید بود تا بیشترین نتیجه ممکن را در درمان و پوشش دادن مشکلات دندانی خود به راحتی به دست خواهید آورد.

    کامپوزیت توکویامای ژاپنی در دو مدل خلفی و قدامی

    لازم به تذکر است که استفاده از کامپوزیت های دندانی توکویامای ژاپنی برای هر دو مدل دندان خلفی و قدامی می تواند محصولی کامل به شمار آمده و در صورت استفاده می توانید نتایجی کامل و ایده آل را به راحتی پس از استفاده از آن ها به دست آورید.

    این محصول دارای میزان و سطح استحکام و مقاومت بسیار بالایی بوده و در برابر سایش و فشاری که باعث خم شدگی دندان ها می تواند گردد به میزان بسیار زیادی مقاومت خواهد نمود. برخی از مدل های زیر مجموعه این کامپوزیت دارای ویژگی های بسیار سطح بالا و درجه می باشند که در این جا تعدادی از خصوصیات برتر برخی از مدل های زیر مجموعه این کامپوزیت بسیار قدرتمند را مورد اشاره قرار خواهیم داد:

    • به دلیل برخورداری از دامنه رنگی و سایه رنگی متنوع و فراوان خود می تواند به راحتی خود را با هر محیطی تطبیق دهد
    • این محصول دارای قابلیت پولیش پذیری بسیار بالایی می باشد (Polish ability)
    • در کنار پولیش پذیری بالا، میزان درخشندگی بسیار زیادی را نیز در اختیار دارد.
    • مقاومت این مدل از کامپوزیت ها در برابر موارد زاید بسیار بالا بوده و عمر مفید بسیار طولانی ای را نیز در اختیار دارد.
    • مقاومت این محصول در برابر ساییدگی و سایش بسیار زیاد است.
    • ماندگاری و حفظ حالت تازگی خود را تا حد بسیار زیادی نگهداری نموده و در برابر لکه و رنگ های زاید بسیار مقاوم می باشد.
    • مدت زمانی که برای نصب این مدل کامپوزیت بر روی دندان های طبیعی مورد نیاز است مدت زمانی بسیار اندک می باشد، به عبارت دیگر، با سرعت بالایی می تواند بر روی دندان های شما نصب گردد.

    موارد مصرف کامپوزیت های دندانی توکویامای ژاپنی

    بیشترین موارد مصرف از این مدل از کامپوزیت ها برای ترمیم دندان ها چه ندان های خلفی و چه دندان های قدامی می باشد.از دیگر موارد استفاده از این مدل از کامپوزیت های برای هر دو مدل دندانی معمولا جهت ترمیم پوسیدگی های دندان ها می باشد.

    از جمله مواردی که می تواند مورد استفاده از کامپوزیت توکویاما باشد، ترمیم مشکلات کامپوزیت های پرسلن خواهد بود از جمله مزایای بسیار مهم کامپوزیت های دندانی توکویامای ژاپنی می توان به بهره گیری از تکنولوژی آفتاب پرست در این مدل کامپوزیت می باشدف نام علمی این فن اوری در اصطلاح (Chameleon Effect) می باشد.

    این فناوری در واقع دارای تاثیری مخصوص می باشد، این تاثیر مخصوص چیزی نیست به جز همان قابلیت تطبیق دادن رنگ خود با رنگ محیط اطراف دقیقا مانند کاری که آفتاب پرست ها به طور غریزی برای محافظت از جان خود انجام می دهند، به همین خاطر است که این نام آفتاب پرست را برای این تاثیر پذیری که تقریبا تنها به این مدل از کامپوزت ها بستگی دارد استفاده کرده اند.