جدیدترین مقالات

    Blog detail

    راهنمای استفاده از سایه رنگ های کامپوزیت جیانیال
    1400/2/22

    راهنمای استفاده از سایه رنگ های کامپوزیت جیانیال

    به ارائه مقاله ای در خصوص ویژگی های دیگری از کامپوزیت جیانیال بسیار قدرتمند و با ارزش خواهیم پرداخت. این مقاله از بحث سایه های رنگ کامپوزیت جیانیال کار خود را آغاز کرده و ادامه پیدا خواهد کرد.

    سایه رنگ های کامپوزیت جیانیال

    یکی از ویژگی های بسیار بارز کامپوزیت جیانیال بطور حتم انعطاف پذیری سطح بالای آن خواهد بود. درست است که کامپوزیت ها در واقع نوع دندان مصنوعی به شمار می روند ولی در واقع نوعی دندان مصنوعی به شمار می روند که تا حد بسیار زیادی نامرئی خواهند بود. علت نامری به نظر رسیدن کامپوزیت های جینیال در واقع چیزی نیست جزء همان سایه رنگ های بسیار متنوعی که این مدل از کامپوزیت ها می توانند ارائه نمایند.

    تطبیق پذیری بسیار بالای کامپوزیت جیانیال

    به علت تنوع بسیار زیادی که در سایه رنگ های کامپوزیت های جیانیال رواج دارد، می توان ادعا داشت که این مدل از کامپوزیت ها می توانند به خوبی خود را با هر مدل از دندان های طبیعی در هر رنگ و سطح کدریت و تابشی خود را تطبیق داده و به همین علت است که به آن ها تطبیق پذیری بسیار قدرتمند نیز می گویند.

    دسته بندی های انواع سایه های رنگی کامپوزیت جیانیال

    کامپوزیت جیانیال به علت داشتن تنوع رنگی بسیار گسترده می توانند به خوبی خود را با نمای ظاهری دندان های طبیعی وقف دهند. میزان و تعداد سایه رنگ های کامپوزیت های جیانیال به حدی می باشد که برای معرفی آن ها نیازمند دسته بندی کردن آن ها در سه دسته متفاوت خواهد بود. در این جا قصد داریم تا این سه دسته را به شما عزیزان معرفی نماییم.

    انواع دسته بندی کامپوزیت های جینیال با توجه به سایه رنگ های آن ها:

    • سایه رنگ های استاندارد: این مدل برای نوعی از ترمیم ها به کار گرفته می شود که در آن ها تنها با استفاده از یک نوع سایه رنگ ترمیم دندان به اتمام می رسد.
    • سایه رنگ های خارجی (Out side shades): از این مدل از سایه رنگ ها در هنگامی استفاده می شود که از کامپوزیت جینیال برای پوشش دادن قسمت های بالایی یا سر دندان استفاده شده باشد.
    • سایه رنگ های درونی (In side shades): از این مدل از سایه رنگ ها در هنگامی استفاده می شود که از کامپوزیت جینیال برای پوشش دادن قسمت های پایینی یا بخش های انتهایی و به عبارت بهتر ریشه دندان استفاده شده باشد.

    اکنون در این بخش قصد داریم شرح مختصری در رابطه با هر یک از این مدل از سایه های رنگی ای که در ترمیم دندان ها با استفاده از کامپوزیت جینیال استفاده می شود به پردازیم.

    سایه های رنگی استاندارد کامپوزیت جیانیال

    از این مدل از سایه های رنگی ای که برای کامپوزیت جیانیال استفاده می شود، در هنگامی بهره برداری می گردد که بخواهید از کامپوزیت جیانیال برای قسمتی استفاده نمایید که نیازمند استفاده تنها از یک سایه رنگ بر روی یک کامپوزیت جیانیال خواهد بود.

    در نوع استفاده این شیوه از سایه رنگی کامپوزیت جیانیال درک و رعایت چند نکته دارای اهمیت می باشد، اول این که باید به میزان کرومای دندان طبیعی ای که قرار است با استفاده از کامپوزیت جینیال ترمیم شود توجه نماییم. پس از میزان کروما باید به میزان تیرگی و همچنین قدرت تابندگی دندان مورد نظر و دندان های اطراف آن توجه نمایید و در نهایت این که میزان اندازه و بزرگی ای که کامپوزیت قرار است بر روی آن دندان به کار گرفته شود در چه میزانی خواهد بود.

    نحوی استفاده از سایه رنگی در کامپوزیت جیانیال

    انواع سایه های رنگی ای که در سایه های رنگی استاندارد کامپوزیت های جینیال مورد استفاده قرار می گیرد، در این جا قصد داریم پس از شرح مختصری از چگونگی به کارگیری سایه های رنگی استاندارد کامپوزیت جیانیال، شرحی را نیز از انواع سایه های رنگی آن به شما عزیزان معرفی نماییم.

    در کل سایه های رنگی استاندارد دارای پنج گروه رنگی در کامپوزیت های جیانیال می باشند، این پنج گروه عبارتند از:

    الف) گروه A که گروه رنگی قرمز و قهوه ای به شمار می رود.

    ب) گروه رنگی ای که شامل رنگ های طیف قرمز و زرد خواهد بود.

    ج) گروه خاکستری رنگ به شمار رفته.

    گروه د) در واقع گروه های سفید رنگ می باشد که نام علمی آن به اصطلاح Bleech می باشد و در نهایت گروه پنجم و آخرین گروه را گروه رنگی سرویکال (Cervical Shades)) خواهند بود.

    طیف رنگی در گروهای رنگی کامپوزیت جیانیال

    هر یک از این گروه های رنگی خود دارای طیف متنوع و بسیار گسترده ای از رنگ ها خواهند بود که می توانید تقریبا تمامی آن ها را در یک جدول که در زیر ارائه شده است مشاهده نمایید. انتخاب این ها تماما بر عهده پزشک شما خواهد بود.

    ملاحظه نمایید که سایه رنگی مدل A3 از کامپوزیت های جیانیال می تواند در قسمت مرکزی جای گرفته و ترکیبی بسیار قدرتمند را با سایر اجزای دندان های موجود در دهان به وجود آورد، به طوری که همین امر بسیار ساده موجب نامریی شدن دندان مورد نظر خواهد شد. موادی که در این مدل کامپوزیت استافده می شود، به صورتی است که به هیچ وجه باعث ایجاد خطری برای انسان ها نخواهند شد.

    سایه های رنگی درونی یا خارجی کامپوزیت های جیانیال

    اگرچه استفاده از سایه های رنگی استاندارد کامپوزیت های جیانیال که در واقع همان کامپوزیت های یک مدله می باشند، تقریبا برای اکثر موارد درمان به کمک استفاده از کامپوزیت جیانیال کفایت خواهد کرد، ولی با این وجود، باز هم می توان مواردی را در نظر گرفت که برای درمان کردن با استفاده از کامپوزیت های جینیال شما نیازمند استفاده از مدل های دیگری خواهید بود.

    دو نمونه از رایج ترین موارد مورد نظر، استفاده از سایه های رنگی درونی و یا برونی کامپوزیت جینیال خواهند بود که به ترتیب برای دندان های که قسمت های سطحی آن ها دارای مشکل است و یا در مورد دیگر، برای دندان هایی که قسمت ریشه آن دارای مشکل است معمولا به کار گرفته خواهد شد.

    نوع و انتخاب کامپوزیت های جیانیال خاص

    همان گونه که گفته شدن به کامپوزیت جیانیال نوع درونی و یا بیرونی به شدت نیازمند تطبیق داده شدن با فضای دهان فرد می باشند، ما میزان رنگ و نوع سایه رنگی آن را دقیقا از روی همین نقطه مشاهده نماییم. گروه سازنده کامپوزیت جیانیال که نام تجاری گروه GC را بر روی خود قرار داده اند، موفق شده اند برای پوشش دادن طبیعی تر دندان ها دو مدل دیگر از این کامپوزیت البته رنگ ها و سایه های رنگی این کامپوزیت را در دود دسته متفاوت ارائه نمایند.

    مدل های درونی که در واقع جنبه تیره تر و با میزان کدریت بیشتر از رنگ ها و سایه رنگ های استاندارد کامپوزیت جیانیال به شمار رفته و نوع دوم آن همان کامپوزیت های جینیال استاندارد از نوع بیرونی یا خارجی است که در این مدل به علت توانایی تابش دادن نور بیشتر می تواند خود را به صورتی هر چه بهتر با دندان های طبیعی تطبیق دهد.

    سایه رنگ خارجی کامپوزیت جیانیال

    این مدل از سایه رنگ ها را بیشتر تحت عنوان سایه رنگ های مینای دندانی می نامند. این دسته از سایه رنگ ها به علت توانایی تابش نوری بیشتر می توانند بعد بیشتری به قسمت ترمیم شده با استفاده از کامپوزیت جیانیال فراهم آورند.

    میزان شفافیت این گروه از سایه های رنگی به حدی زیاد است که حتی برخی آن را با کامپوزیت های از نوع سرامیکی نیز اشتباه می گیرند. این موارد البته تنها برای جنبه ترمیم دندان ها می تواند مفید باشد، ممکن است برخورد این کامپوزیت ها با سطح مینای دندان افراد برای آن ها مشکلاتی را نیز به همراه بیاورند.

    نحوه استفاده از سایه رنگ خارجی کامپوزیت جینیال

    کامپوزیت جیانیال مخصوص از نوع سایه رنگ های خارجی باعث می شوند تا پزشک این امکان را پیدا نماید تا ترمیم دندان با استفاده از کامپوزیت جینیال از نوع سایه رنگ خارجی به صورتی به وجود آید که با سن و میزان براقیت دندان های فرد هماهنگ گردیده و ترکیبی ایده آل تر را برای وی به ارمغان بی آورد.

    علت اصلی این امر در این مطلب می باشد که با بالاتر رفتن سن افراد، میزان شفافیت دندان های وی کاسته شده و به همین میزان نیز به میزان کدری دندان های وی افزوده خواهد شد، به همین خاطر، شبیه سازی دندان های هر فردی با دندان های عادی اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.برای کامپوزیت جیانیال لازم است هر دو عامل شفافیت و کدریت را برای دندان ها در دوره های زمانی مختلف در نظر گرفت.

    همگاسازی دندان های طبیعی با کامپوزیت جیانیال

    از نظر پزشکان همان گونه که بارها اعلام شده است، در دندان ها و به منظور هماهنگ سازی دندان های طبیعی با کامپوزیت ها همیشه باید دو عامل را به صورتی هم زمان در نظر گرفت، در بالا تنها به میزان کاهش شفافیت و افزایش کدری اشاره نمودیم، ولی در کنار این امر خود عامل شفافیت دندان ها از نظر عددی اضافه خواهد شد و به همین منظور، هماهنگ سازی میزان شفافیت بر روی کار نیازمند انجام کار از سوی افراد متخصص خواهد بود.

    سن بالاتر میزان شفافیت متفاوت تر

    با افزایش سن افراد همان گونه که در بخش قبلی توضیح دادیم میزان تیره گی دندان ها افزایش خواهد یافت. این باعث می شود تا پزشکان با شیوه خاصی ای نوع مخصوص کامپوزیت های جیانیال تحت عنوان کامپوزیت های خارجی را انتخاب نمایند. آن ها سعی می کنند تا هر چه بیشتر محصولات خود را برای سنین مختلف تهیه کرده و در این مواد تولید شده شرایط خاص نیز به خوبی در نظر گرفته شود.

    کامپوزیت جیانیال نوع سایه رنگ درونی

    به این مدل کامپوزیت های جیانیال خاص با میزان تیرگی بیشتر نیز می گویند،مدل کامپوزیت جیانیال با سایه رنگ درونی از روی اسمش که در بالا به آن اشاره کردیم مشخص است که از میزان شفافیت کمتری برخوردار بوده و به همین جهت در آن ها میزان شفافیت به صورتی چشم گیر کمتر خواهد بود. در کل رنگ ها و سایه های رنگ های به کار گرفته شده در کامپوزیت های درون رنگی دارای سه نوع طیف رنگی مخصوصی می باشدف این سه مدل عبارتند از سایه رنگی AO2، AO3 و در نهایت AO4.

    سایه های رنگی مخصوص از نوع سایه رنگی دورنی کامپوزیت جینیال از تمامی رنگ هایی که در طیف استاندارد آن ها قرار گرفته است برخوردار خواهند بود. آن ها می توانند باعث شوند تا شما به راحتی یک دندان مشکل دار را از صحنه بیرون کرده و دیگر از سوی آن با رنجش مواجه نگردید. به طور کلی نوع درمانی که به کمک کامپوزیت های جینیال خاص از  نوع درونی صورت می پذیرد، میزان شفافیت و انتشار نور به مراتب پایین تر خواهد بود.